Kemi

Guanin molekylformel

17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg har oprettet samme spørgsmål i kategorien bioteknologi, men jeg har ikke modtaget noget svar, og jeg formoder, at det er pga. indlæggets placering - jeg opretter derfor nu samme spørgsmål her i kategorien kemi:

Jeg sidder for sjov og prøver at løse et eksamenssæt fra bioteknologi på A niveau, hvor jeg skal angive guanins molekylformel. Jf. rækkefølgen, der angiver, hvilke grundstoffer, der skal nævnes først i en molekylformel, bliver resultatet:

C_{5}N_{5}H_{5}O

Søger jeg på internettet for at få be/afkræftet mit bud, er svaret imidlertid et andet. Ifølge Wikipedia er molekylformlen:

C_{5}H_{5}N_{5}O

Hvordan kan det være?

Mvh. Emil


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juli 2015 af ChemistryIsKey

Hmm man plejer at angive hygrogen lige efter carbon. Ved ikke hvilken rækkefølge du henviser til? :)

Svar #2
17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Fra Basiskemi C:

B Si C As P N H Te Se S At I Br Cl O F

Jeg er ikke klar over, om rækkefølgen har et specifikt navn?


Svar #3
17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Og i beskrivelsen af denne rækkefølge står, at grundstofferne til venstre altid skal skrives før grundstofferne længere til højre, hvilket bl.a. er årsagen til at vand hedder H2O og ikke OH2.


Brugbart svar (2)

Svar #4
17. juli 2015 af Heptan

Rækkefølgen #2 er uorganisk.

I organisk kemi, som tråden omhandler, bruger man et andet system. Man angiver C, dernæst H, dernæst resten af grundstofferne i alfabetisk rækkefølge. Det skyldes at C og H er særligt vigtige i organisk kemi.


Svar #5
17. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Mange tak :)


Skriv et svar til: Guanin molekylformel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.