Kemi

Permanganat til mangan(II)

20. juli 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg forsøger at lære at afstemme redoxreaktionsligninger. Jeg kigger på et eksempel, som viser at:

Fe^{2+}+MnO_{4}^-\rightarrow Fe^{3}^+ + Mn^2^+

Jeg kan godt finde ud af at tildele OT, men jeg ved ikke, hvordan man opstiller disse i ligningsfunktionen herinde. Der står så i eksemplet, at når permanganat bliver til mangan(II), så går den 5 ned, og dette kan jeg slet ikke se - jeg ser, at den går 3 op. Kan nogen forklare dette?

Mvh. Emil


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juli 2015 af Flamboyanten (Slettet)

OT for oxygen er -2. Mangat i forbindelsen har da OT på +7. Den frie mangation har OT på +2. OT falder med 5.

Brugbart svar (1)

Svar #2
20. juli 2015 af mathon

          
                       \overset{\mathbf{\color{Red} +2}}{Fe^{ 2+}}\; \; +\; \; \overset{\mathbf{\color{Blue} +7}}{Mn}{O_{4}^{-}}\; \; \rightarrow \; \; \overset{\mathbf{\color{Red} +3}}{Fe^{ 3+}}\; \; +\; \; \overset{\mathbf{\color{Blue} +2}}{Mn^{ 2+}}     

       op   ned   antal
Fe    1               5
Mn           5       1

afstemning af op- og nedgange:

                       5\, Fe^{ 2+}\; \; +\; \; Mn{O_{4}}^{-}\; \; \rightarrow \; \; 5\, Fe^{ 3+}\; \; +\; \; Mn^{ 2+}

afstemning af ladning:

                       5\, Fe^{ 2+}\; \; +\; \; Mn{O_{4}}^{-}\; \;+\; \; 8\, H^+\; \; \rightarrow \; \; 5\, Fe^{ 3+}\; \; +\; \; Mn^{ 2+}

afstemning af hydrogen:

                       5\, Fe^{ 2+}\; \; +\; \; Mn{O_{4}}^{-}\; \;+\; \; 8\, H^+\; \; \rightarrow \; \; 5\, Fe^{ 3+}\; \; +\; \; Mn^{ 2+}\; \; +\; \; 4\, H_2O

oxygen stemmer

alle med indeks _{\textit{(aq)}}  undtagen H_2O\; _{\textit{(l)}}
 

 


Svar #3
20. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Jeg forstår det endeligt. Tak for hjælpen begge to.


Skriv et svar til: Permanganat til mangan(II)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.