Studievalg og videregående studie

For lavt gennemsnit til uddannelse, hjælp?!

20. juli 2015 af wemmam (Slettet)

Hej allesammen. Jeg håber nogle kan hjælpe mig her! Jeg er lige blevet student her til sommer og har søgt ind på flere forskellige videregående uddannelser på AAU. Jeg har så lige fundet ud af hvilken af dem jeg virkelig brænder for at komme ind på. Uddannelsen hedder Marketing & Management Communication, og har et snit på 8,7. Jeg har valgt uddannelsen som min 1 prioritet, men problemet er at jeg ikke nåede at få trykket at jeg vil have standby plads, og mit gennemsnit er ikke højt nok (det er på 7,00) Derfor ville jeg høre om nogle der ved hvad man kan gøre? Kan jeg hæve mit gennemsnit ved at læse nogle fag eller suppleringsfag? Kan man ikke gøre noget for at få standby plads så har jeg større chancer for at komme ind på den næste år, eller på en måde nå at få trykket standby selvom man er sent ude? Hvis i har gode råd og tips eller bare på en måde der kan hjælpe mig så ville jeg være meget taknemmelig!

Kærligste hilsener Julya :) 


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. juli 2015 af MaibritG

Kan jeg hæve mit gennemsnit ved at læse nogle fag eller suppleringsfag?

Nej, dit gennemsnit er fastlåst uanset hvor mange suppleringskurser, du tager. 

Kan man ikke gøre noget for at få standby plads så har jeg større chancer for at komme ind på den næste år, eller på en måde nå at få trykket standby selvom man er sent ude?

Du er simpelthen for sent ude til den slags, da man allerede er igang med at fordele ansøgerne på de forskellige uddannelser. Der er den mulighed, at du venter, og ser hvor du bliver optaget (du kan jo være heldig, at adgangskvotienten falder), og skulle du blive afvist kan du overveje følgende: 

1) Tage imod den studieplads, du eventuelt får tilbudt på en af dine andre prioriteter
2) Afslå studiepladsen, og tage et sabbatår, hvor du potentielt har mulighed for at forbedre dine chancer for optagelse i kvote 2. Eksempelvis via relevant erhvervserfaring, yderlig supplering inden for erhvervsøkonomi eller kommunikation, etc.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juli 2015 af matnoob (Slettet)

Shit happens... Du skal dog aldrig miste håbet. Du vil altid finde noget, som du kan lide/er god til. Op med hovedet ;-)


Skriv et svar til: For lavt gennemsnit til uddannelse, hjælp?!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.