Andre fag

Tatovering

21. juli 2015 af Stats - Niveau: C-niveau
Det er bekendt at det er ulovligt at tatovere personer under 18 år.

Men findes der en lov der giver tatovøren ret til at tatovere personer under 18 år, hvis han har forældrenes underskrift?

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. juli 2015 af hesch (Slettet)


Svar #2
21. juli 2015 af Stats

Hmm. Ja. Men er det acceptabelt hvis forældrene skriver under på at pigen/ drengen gerne må tatoveres?
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. juli 2015 af hesch (Slettet)

Jeg ved ikke hvad du mener med "acceptabelt" i juridisk forstand. Jeg ser ikke begrebet omtalt mellem linierne i §1. Men du kan jo tage til Færøerne og spørge der.

I værgemålsloven står der noget i retning af at:

Værgen varetager barnets interesser i økonomiske anliggender.

men jeg har svært ved at se at en tatovering er et økonomisk anliggende.

Jeg er ikke jurist, så jeg læser blot det, der her nærmest er skåret ud i pap. Ikke det, der ikke står.

Jeg går ud fra at den vedhæftede lov stadig er gældende (uændret), for retsinformation.dk plejer at være på dupperne her.


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. juli 2015 af SuneChr

# 2
Acceptabelt, - for hvem?
Loven skal beskytte børn og unge imod forældres laden-stå-til holdning.
Børn og unge er ikke modne til at kende konsekvensen af at ødelægge sin hud med giftige farvestoffer.
Det viser sig, for mange, at en tatovering foretaget i den tidlige ungdom fortrydes senere hen i livet, og så er det for sent. Godt nok siger man, at en tatovering kan fjernes igen, men tit og ofte med et resultat hvor man hellere ville have beholdt tatoveringen.
Tatovering er kun en modedille og en hån imod den krop, man er udstyret med.


Svar #5
21. juli 2015 af Stats

Ok, tak... Det var mere hvis jeg skulle trække en tatovør i retten.. Han havde bedt om en underskrift fra forældrene, og har nu tatoveret en 16 årig og 6 dage gammel pige ...

Ser det bare mærkværdige at tatovører tatovere uhæmmet personer i alle aldre, så længe de bare har forældreunderskriften
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #6
21. juli 2015 af hesch (Slettet)

#5: Du kan ikke "trække en tatovør i retten", altså med mindre du er forælderen, eller på anden måde har interesser i sagen.

Men du kan indgive en politianmeldelse.


Skriv et svar til: Tatovering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.