Generelt

Chance for at komme i uddannelse?

21. juli 2015 af Anonyyyym

Kommer man 100% ind på den uddannelse man gerne vil?
Jeg skal snart i 3.g, og jeg har først fundet ud af nu at jeg gerne vil tage en uddannelse inden for medicin, men jeg har ikke alle fagene til det. Så hvis jeg efter gymnasie starter på VUC og tager de fag jeg skal have kan jeg så godt komme ind selvom jeg ikke har snittet til det måske, men fagene? altså søger ind på kvote 2? og hvad kan jeg lave af arbejde ved siden af som kan jeg hjælpe mig med at komme ind på medicin? Er der noget på hospitaler som frivviligt arbejde til unge osv?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. juli 2015 af ChemistryIsKey

Det er meget svært at komme ind på medicin i København via. kvote 2 desværre - mener kun det er omtrent 2% af alle optagne, der kommer ind den vej, så selvom du har flotte kvalifikationer er det bestemt ikke en sikker vej.
Til gengæld har SDU optagelsesprøve på deres kvote 2 til medicinstudiet, hvor kravene er den række fag, du sikkert har undersøgt, samt et snit på 6, så der er helt sikkert større sandsynlighed for at komme ind dér, da de optager 50% gennem kvote 1 og 50% gennem kvote 2 (selvom optagelsesprøverne er ret hårde) :)

Svar #2
21. juli 2015 af Anonyyyym

Det behøver hellere ikke at være københavn, jeg vil med glæde tag til århus, aalborg osv, så længe jeg bare kan studere medicin :)) Hvordan er optagelsesprøverne?


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. juli 2015 af Isabella11

Optagelsesprøven på SDU er todelt hvor man først skal igennem en multiple choice test, hvor resultatet af denne afgør om man går videre til anden del, som er et interview hvor der vurderes på forskellige ting


Brugbart svar (0)

Svar #4
22. juli 2015 af dannysannem

Du kan læse om optagelse på SDU her:
http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/optagelsesproever_mcq_mmi

Specifikt om Multiple Choice testen(MCT) og Multiple Mini Interview(MMI) på medicin på SDU.

Jeg mener, at de på Aarhus Universitet indfører et lignende system for kvote 2 fra og med 2016, fordi erfaringerne fra Odense er så gode. 

Dem jeg har snakket med, som har været til optagelsen, vurderer at det er vanskeligt at forberede sig specifikt til MCT. Det testes indenfor tre områder:kvantitativt, kritisk og sprogligt ræsonnement.

I MMI vurderes motivation, kognitive formåen, personlig integritet og samarbejde, kommunikativ formåen og etisk formåen. Forberedelse til dette sker ud fra min vurdering gennem det levede livs erfaringer og evnen til at reflektere over disse. På Rønde Højskole har vi mange elever der kommer netop for at få erfaringer og styrke evnen til at reflektere over disse med henblik på MMI på SDU. Sygepleje- og medicinlinjen suppleret med Etik, teambuilding og masser af andre højskolefag giver et ekstra godt fundament for at klare sig godt til MMI. Andre gode erfaringer kan fx være et fast arbejde, hvor du drager omsorg for andre eller frivliigt arbejde.

Mvh Danny Sannem
Informationsmedarbejder på Rønde Højskole


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. juli 2015 af Dulugtergrimt

#4
Har I en statistik over, hvor mange fra jeres højskole der har været til MMI, og hvordan de har klaret sig? Jeg tænker at det er rimelig relevant viden, inden man vælger at bruge sin tid der.

Skriv et svar til: Chance for at komme i uddannelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.