Studievalg og videregående studie

Hvad bliver standbykvotienten på jura ved KU 2015?

22. juli 2015 af came (Slettet)

Hej alle sammen,

Jeg går og venter spændt på den 30. juli 2015, hvor jeg får svar om jeg er optaget på jurastudiet ved KU. Inden den 30. juli, håber jeg dog at der er nogle derude der kan berolige mine nerver omkring, om jeg bliver optaget eller ej.

Jeg har søgt ind på jura gennem kvote 1 og har søgt en standbyplads, ved KU (København Universiet) med et karaktergennemsnit på 9,2.

Jeg lagde mærke til at karaktergennemsnittet for at blive optaget i 2014 på jura ved KU, var 9,2 for at blive direkte optaget og 9,0 for standby.

De seneste år har alle karaktergennemsnit steget for alle uddannelser - også for jura.

Derfor lyder mit spørgsmål på, hvad standbykvotienten for jura bliver på KU? Jeg håber naturligvis højst at standbykvotienten bliver 9,2 så jeg bliver optaget.

Jeg ved godt det er urealistisk, at tro jeg kommer direkte ind på jurastudiet ved KU, når jeg har et karaktergennemsnit på 9,2 og at man sidste år (i 2014) skulle have et karaktergennemsnit på 9,2 for at blive direkte optaget.

Men mit uddybende spørgsmål er så, om I ikke tror at jeg har en realistisk chance for at blive optaget på standby på KU ved jurastudiet, når mit karaktergennemsnit er 9,2 og at karaktergennemsnittet sidste år for at komme ind på standby ved jura var 9,0? Jeg nævner lige igen, at jeg har søgt standby for at komme ind på jurastudiet ved KU.

Jeg er klar over, at der er ingen der kan vide med sikkerhed, hvad standbykvotienten for at blive optaget på jurastudiet ved KU, ender på. Men jeg håber, der findes nogle der er lidt mere objektive end jeg er, da jeg er meget spændt på om 9,2 er højt nok for standby på jurastudiet ved KU, da det sidste år var på 9,0?

Alle kvalificerede bud bliver accepteret. Så skriv venligst Jeres tanker ned.

Med venlig hilsen

En spændt ansøger på jurastudiet ved KU (Københavns Universitet)


Svar #1
22. juli 2015 af came (Slettet)

Som sagt vil alle kvalificerede bud på, hvad standbykvotienten for jura på KU ender på, blive påskønnet. 

Tak på forhånd :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. juli 2015 af Isabella11

Hvis man også kigger på kvotienten for 2013 lå standby på 8,7 og i 2012 på 8,4. Der er altså sket en stigning på 0,3 fra år til år. Hvis standby fortsætter med at stige med dette eller mere vil det desværre betyde at du ikke får en standbyplads. Men man har jo lov til at håbe alligevel. Har du søgt andre steder i tilfælde af du ikke kommer ind? På de andre universiteter er adgangskvotienten nemlig lavere :)


Svar #3
22. juli 2015 af came (Slettet)

KU er det eneste sted jeg jeg har søgt jura, men min andenprioritet er også god. 

Jeg er dog uenig med dig, omkring jeg ikke får en standbyplads. Det mest interessante er, hvad det krævne karaktergennemsnit er for at komme direkte ind, for det dikterer også standbykvotienten. 

På det punkt har jurastudiet kun steget med 0,1 i karaktergennemsnit for at komme direkte ind, hvis man sammenligner med 2013 og 2014 (som du selv gør). I 2013 var karaktergennemsnittet på 9,1 for at komme direkte ind, og i 2014 var karaktergennemsnittet på 9,2 for at komme direkte ind på jurastudiet.

Jeg synes det virker meget naivt, at sammenligne eksempelvis en standbykvotient på 8,4 i 2012 og så forudsige, at standbkvotienten er steget til over 9,2 i 2015. Det kan godt være, at standbykvotienten sidste år lå på 9,0 - men det er umuligt at forudsige hvad standbykvotienten bliver i år. Karaktergennemsnittet for at komme direkte ind samt, hvad standbykvotienten bliver, kommer helt an på antal ansøgere, og den viden er der kun meget få der kender. Og du er, skrevet med respekt ikke en af dem, med denne viden.

Jeg respekterer din holdning, men jeg er meget uenig i den. Et andet interesssant synspunkt er også, at forskellen mellem standbykvotienten og karaktergennemsnittet for at komme direkte ind på jurastudiet i 2013 var på 0,4 i karakterforskel, altså standbykvotienten var på 8,7 og karaktergennemsnittet for at komme direkte ind var på 9,1. 

Hvorimod forskellen mellem standbykvotienten og karaktergennemsnittet for at komme direkte ind på jurastudiet i 2014 var på 0,2 i karakterforskel, altså standbykvotienten var 9,0 og karaktergennemsnittet for at komme direkte ind var på 9,2.

Du kan ikke forudsige fakta. Men er det ikke en bemærkelsesværdigt, at forskellen mellem standbykvotienten og karaktergennemsnittet for at komme direkte ind på jurastudiet, er gået fra en forskel på 0,4 mellem de to faktorer i 2013 og til 0,2 i 2014 mellem standbykvotienten og karaktergennemsnittet for at komme direkte ind?

Synes I andre ikke også det er en bemærkelsesværdigt, at gå fra 0,4 mellem de to i 2013, til 0,2 i 2014 mellem standbykvotienten og karaktergennemsnittet for at kommer direkte ind?

Mit ovenstående bud er efter min mening argumentation for, at jeg kommer ind på jurastudiet ved KU med standbykvotient, med mit snit på 9,2. Eller hvad synes I?

Lad mig høre Jeres holdninger.


Brugbart svar (1)

Svar #4
22. juli 2015 af Yofo (Slettet)

Men jeg håber, der findes nogle der er lidt mere objektive end jeg er

Du siger jo, at du gerne vil høre nogle objektive meninger, og det er jo det som #2 giver dig. Du kan da ikke forvente at folk skal sige "selvfølgelig kommer du ind!" hvis de rent faktisk mener, at det tror de ikke at du gør. 

Altså, jeg tror muligvis godt at du kan komme ind på standby hvis du er heldig, men der er vist rimelig mange, der har søgt jura på KU, og hvis de fleste fx har et snit på 10.3, så er chancen lille. Men man ved jo aldrig :)


Svar #5
22. juli 2015 af came (Slettet)

Du misforstår mit svar til #2, da jeg skriver at jeg respekterer vedkommendes holdning, men derfor har jeg lov til at være uenig. Jeg har heller ikke skrevet alle skal være enige med mig. Jeg argumenterer blot for, hvorfor jeg er meget uenig med vedkommende, og jeg uddyber mine argumenter, og det gør vedkommende ikke. Mine argumenter er gode, og synes du/I ikke også det?

Jeg er også uenig med dig, da jeg ikke tror karaktergennemsnittet kommer til at lægge i nærheden af 10,3. Og jeg tror mit karaktergennemsnit på 9,2 er nok til at blive optaget på standby på jurastudiet. 

Lad mig høre, hvorfor du tror og jeg citerer: "der er vist rimelig mange, der har søgt jura på KU"? 

Det er rimeligt nok, at du tror det, men hvor er din argumenter for dette? Der har altid været mange, der har søgt jura, men om der er færre eller flere der har søgt denne gang, er jo umuligt at forudsige, også for dig. Jeg savner noget uddybende argumentation fra din side og fra #2. 

Ord som: "Tror" og "muligvis" er ikke ligefrem argumentation. Men i bidrager da i det mindste til en diskussion eller hvad?

Hvor er Jeres argumenter?


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. juli 2015 af Chrilyngstian

http://studier.ku.dk/bachelor/ansoegning-og-optagelse/optagelsesstatistik/2015/antal-ansoegninger-i-alt/jur/ der er faktisk ret mange der ved hvor mange der har søgt ind på jura, eftersom det blev offentliggjort for over 2 uger siden, så han har skam lov at sige, at der er mange der har søgt ind. Undlad at postulere ting som f.eks. at han ikke ved det, eftersom at du ikke kan underbygge dine argumenter med fakta.

Svar #7
22. juli 2015 af came (Slettet)

Forskellen er, at du henviste til en pålidelig kilde, det gjorde vedkommende #4 ikke. 

Derudover synes jeg ikke i det link du har henvist til, at en stigning på 18 personer i 2015 i forhold til 2014 er særligt meget. Synes du? En 0,8 procent stigning er ikke afgørende, men det ville det være hvis man vidste, hvor mange der havde søgt standbykvotient. 

Har du antal på standbykvotient-ansøgere? Så ville det være interessant. 

Men det tror jeg ikke du har?

Så jeg synes du selv burde underbygge dine argumenter med fakta.

Men kom gerne med flere argumenter og statistikker.

Ellers kan vi aldrig få en relevant debat i gang, der er vigtig for rigtig mange mennesker. 

Hvor er dine/Jeres argumenter for, hvor karaktergennemsnittet for standbykvotienten ender på?

Da det er det overskriften lyder på.


Svar #8
22. juli 2015 af came (Slettet)

Isabella11, Yofo og Chrilyngstian - samt alle andre der ikke har debatteret endu:

Kom med nogle stærke argumenter for, hvad standbykvotienten for jura bliver, i stedet for de svage argumenter, som de andre debatører ovenstående har skrevet. I kan stadig nå at skrive vigtige oplysninger.

Jeg er kommet med stærke argumenter og talt min sag.

Hvorfor ikke komme med vigtig argumentation og relevant information for mange mennesker samt studerende, i stedet for at spilde alle sammens tid? 

Skriv kun relevante ting ellers hjælper i ingen som helst. Hverken mig eller andre.

Nu spørger jeg en sidste gang, hvad i tror standbykvotienten bliver på jurastudiet for KU i 2015?

Husk argumentation.


Brugbart svar (6)

Svar #9
22. juli 2015 af Yofo (Slettet)

Hold da op - "spilde alle sammens tid"? Du spørg om noget, og vi svarer ud fra hvad VI mener. Du har ikke retten til at bede hverken mig eller andre om at argumentere for noget som helst. DU mener, at du er kommet med "stærke argumenter", men jeg har ikke en eneste gang set et stærkt argument fra din side, kun de svage "jeg tror, at mit snit rækker", hvilket du også gerne må tro, men så skal du slet ikke komme her og sige, at vi skal komme med stærke argumenter. 

Du nævner kun:

De seneste år har alle karaktergennemsnit steget for alle uddannelser - også for jura.

Og

karaktergennemsnittet for at komme direkte ind samt, hvad standbykvotienten bliver, kommer helt an på antal ansøgere

Derefter stiller du en masse spørgsmål, og nævner ingen argumenter. 

Alt det som du skriver er ikke nyt, og det er slet ikke argumenter. 

Jeg er også uenig med dig, da jeg ikke tror karaktergennemsnittet kommer til at lægge i nærheden af 10,3. Og jeg tror mit karaktergennemsnit på 9,2 er nok til at blive optaget på standby på jurastudiet. 

Argumenter for hvorfor du ikke tror på, at karaktergennemsnittet kommer til at lægge i nærheden af 10,3 - du kan umuligt forudsige hvad gennemsnittet bliver, da det afhænger af antallet af studiepladser og antal ansøgere(og deres gennemsnit, hvor mange faktisk godt kan være i den høje ende). 


Svar #10
22. juli 2015 af came (Slettet)

Du har ikke læst alt, det jeg har skrevet så, hvis du ikke mener jeg har argumenteret for mine synspunkter. Jeg har skrevet mere end en besked. Og rigtig mange linjer ud for hver af mine beskeder.

Det er spild af tid, når du ikke argumenterer for dine synspunkter. Det gør du heller ikke i ovenstående besked. Som sagt søger jeg relevant information. Ikke svage argumenter. Hvor er dine/Jeres argumenter henne?

Er der slet ikke noget du/I føler i kan bidrage med vedrørende, hvad standbykvotienten bliver for at komme ind på jurastudiet på KU?

Helt ærligt.

Skriv kun relevant og vigtig information vedrørende, hvad standbykvotienten bliver for, at blive optaget på jurastudiet på KU.


Brugbart svar (1)

Svar #11
22. juli 2015 af Chrilyngstian

"Hold da op - "spilde alle sammens tid"? Du spørg om noget, og vi svarer ud fra hvad VI mener. Du har ikke retten til at bede hverken mig eller andre om at argumentere for noget som helst. DU mener, at du er kommet med "stærke argumenter", men jeg har ikke en eneste gang set et stærkt argument fra din side, kun de svage "jeg tror, at mit snit rækker", hvilket du også gerne må tro, men så skal du slet ikke komme her og sige, at vi skal komme med stærke argumenter. " 

Jeg er 100% enig med ovenstående. Det virker som om, at du kun læser dele af indlæggene, og kun får det ud af det, som du ønsker. Endvidere kan du ikke bare påstå, at vi ikke kommer med relevante/stærke argumenter, da dette alene er holdningsbaseret. Vi kan også mene, at dine argumenter er svage, men for at holde debatten så objektiv som muligt, vil vi ikke anvende argumentkneb og gå efter forfatteren bag teksten (dette er hvad man helt objektivt kalder for argumentationsfejl).

Endvidere skriver du "Karaktergennemsnittet for at komme direkte ind samt, hvad standbykvotienten bliver, kommer helt an på antal ansøgere, og den viden er der kun meget få der kender. Og du er, skrevet med respekt ikke en af dem, med denne viden.". Du postulerer her, at det er umuligt at kende til antallet af ansøgere, ikke antallet af standby-ansøgere, som du aldrig efterspurgte. Hvordan skal vi kunne hjælpe dig, hvis du ikke engang selv ved, hvad du vil have os til at vurdere sagen på? Jeg kom herefter med et link, som præcist oplyste antallet af ansøgere. Du lyver altså når du siger, at disse data ikke eksisterer. Hvordan skal vi kunne stole på noget du efterfølgende argumenterer for?

Og istedet for at kontakte mig direkte over beskedsystemet, så synes jeg vi skal holde debatten i tråden.


Svar #12
22. juli 2015 af came (Slettet)

Skriv venligst Jeres tanker, ellers stiller det jer selv i et dårligt lys.

Det her er en debat for alle.

Så nu spørger jeg igen, da det virker til i ikke tør at skrive et svar i tråden: Hvad tror i standbykvotienten for jura bliver i 2015?

Tænk jer om, før i svarer.

Det andet fører ikke til noget som helst.  

I skal ikke tage jer af en skrap tone, fra visse debatører (andre end mig) i tråden.

Denne tråd er for alle, så kom venligst med Jeres synspunkter. 


Brugbart svar (1)

Svar #13
22. juli 2015 af Chrilyngstian

Hvad tror i standbykvotienten for jura bliver i 2015?

Det kommer an på universitetet. Er det her forresten et nyt spørgsmål, siden det ikke stemmer overens med overskriften på tråden?

Dumme indlæg hvor du direkte går efter os personligt ved f.eks. at skrive "at vi ikke tør skrive et svar i tråden" får dumme svar tilbage.


Svar #14
22. juli 2015 af came (Slettet)

Hav en ordentlig tone ellers skal du ikke være en del af tråden og især ikke forummet Studieportalen.

Til alle andre end ovenstående, så er det selvfølgelig KU, der er tale om. Tag jer ikke af den skrappe tone, som ovenstående person skriver med. 

Men hvad tror i standbykvotienten bliver for jura på KU i 2015?

Kom med Jeres bud.


Brugbart svar (0)

Svar #15
22. juli 2015 af Chrilyngstian

Jeg har skam en ordentlig tone. Jeg synes bare ikke, at du kan være bekendt at tale ned til andres argumentation eller "mandsmod".


Svar #16
22. juli 2015 af came (Slettet)

Det gør jeg heller ikke, hvis du læser hvad jeg har skrevet i dybden. 

Du har tydeligvis ikke nærstuderet, det jeg har skrevet.

Tilbage til emnet: Hvad tror i standbykvotienten bliver for jura på KU i 2015?


Brugbart svar (1)

Svar #17
22. juli 2015 af Chrilyngstian

Som andre også har nævnt, så mener de heller ikke du taler pænt. Jeg synes du skal finde dig et andet forum, da vi tydeligvis ikke mener, at du kan få kvalificerede svar på dette forum. Vi bryder os ej heller om din tone. Jeg vil ihvertfald ikke længere følge med i denne tråd.

Brugbart svar (2)

Svar #18
22. juli 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Jeg tror og håber at standbykvotienten bliver 9,4

Hilsen Lars


Svar #19
22. juli 2015 af came (Slettet)

Jeg savner nogle nye debatører i denne tråd.

Er der nogle med nye forslag eller vinkler i forhold til overskriften på mit spørgsmål?

Tag Jer ikke af dem der provokerer.


Brugbart svar (1)

Svar #20
22. juli 2015 af Yofo (Slettet)

Jeg har noget relevant viden ift. dit spørgsmål: vent til den 30, som alle andre normale mennesker. Du kan ikke sidde foran din computer, og gætte dig frem til et snit for standby - det er jo fuldstændig latterligt. Og i stedet for at kalde os, som har prøvet at forklare dig mulige udfald, for "dem der provokerer", så prøv at tænk dig om. Du får det til at lyde som om, at du er et får blandt ulvene, og at vi kun vil dig ondt, hvilket ikke er sandt. Jeg skrev til dig, at du muligvis har en chance for at komme ind via standby, medmindre alle superstudenterne (eller bare alle med et snit over 10) har valgt at søge ind. 

Hav en fortsat god dag.


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 57 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.