Studievejledning

2. fremmedsprog - spansk A eller tysk B

22. juli 2015 af Lapendio

Hej alle,

Skal jeg vælge spansk A eller tysk B som 2. fremmedsprog?

Er spansk svært at lære?


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. juli 2015 af K92H (Slettet)

Det kommer jo an på, om du har lyst til at lære et helt nyt sprog. Men så vidt jeg kan huske, var der en del fra min klasse, der synes, at spansk var rimelig svært, men tilgengæld har man det jo i 3 år, så hvis man bare sætter sig lidt ind i det, kan man nok godt blive god til sproget.

Jeg valgte selv tysk i sin tid, fordi jeg havde haft tysk fra 7-10 klasse, og eftersom det var et B-fortsættersprog, slap jeg for at have det i 3.g, hvilket passede mig helt fint. Jeg bruger det så tilgengæld heller ikke overhovedet, og tvivler på at man kommer til at bruge spansk, medmindre man tager på sprogrejse til Spanien eller lignende.


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. juli 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det kommer an på din baggrund, dine evner og dine ønsker for fremtiden.

De to sprog har begge en stærkt udbygget grammatik, betydeligt større end dansk og engelsk.

Tysk har en del gloser fælles med dansk, idet vi har hentet mange ord fra tysk i tidens løb. Der er også en del fælles gloser mellem dansk og spansk, fordi begge sprog har optaget mange latinske og græske ord.

Danmark har en ret stor handel med Tyskland, hvilket gør, at der er en ret stor efterspørgsel efter tysktalende. På den anden side tales der spansk i en stor del af Sydamerika, og det ser ud til, at der er stigende vækst her, dog i øjeblikket mest i Brasilien, hvor hovedsproget er Portugisisk.

Da jeg gik i gymnasiet, havde jeg kun mulighed for at tage engelsk og fransk, men ville have foretrukket spansk pga. min interesse for spansk musik og flamenco. Jeg læste det som selvstudium ved siden af gymnasiet. For mig harder ikke været den store forskel på at lære spansk og fransk eller tysk,  bl.a. fordi min matematiske indstilling passer godt med at lære grammatik.

En fordel ved spansk frem for de fleste andre sprog er, at udtalen kan aflæses direkte af skriften. Der er nogle meget simple regler. Den anden vej er det ikke helt så nemt, men i de fleste tilfælde går det også fint. Jeg kan ikke huske, om tysk har tilsvarende udtaleregler.

Spansk giver desuden en mulighed for at "stave sig igennem" tekster på  italiensk, portugisisk og romansk, idet disse sprog tilhører samme sprogstamme. Tilsvarende giver tysk en mulighed for at tyde en hollandsk tekst.


Svar #3
23. juli 2015 af Lapendio

Tak for jeres svar.

Jeg har overvejet valg af 2. fremmedsprog i løbet af sommerferien, og jeg vil gerne snart komme frem til en konklusion. Det hjælper I mig med. Jeg har valgt den internationale studieretning (International Økonomi A - Afsætning A - Kulturforståelse B) med tysk B som 2. fremmedsprog, men jeg har gået og spekuleret over om jeg skal tage spansk i stedet for efter 1. semester.
Men så starter jeg 1 halvt år senere med spansk; gør det noget?

Jeg tænker, at i fremtiden kan jeg bruge spansk til mere, dels fordi at det bliver talt af flere mennesker og fordi jeg har planer om at rejse til mange lande.

Er det for meget med begge sprog? I så fald, kan jeg ikke hæve mat til B.niveau. Det bliver så tysk B og spansk B som valgfag. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
23. juli 2015 af Eksperimentalfysikeren

Jeg kan ikke helt overskue dine muligheder, da jeg ikke kender noget til HHX. Derudover er det lidt vanskeligt at se, hvordan du selv er indrettet. Der er nogle mennesker, der tilegner sig et fremmed sprog på meget kort tid, mens andre har svært ved det. Hvilken gruppe hører du til?

Jeg kender heller ikke dine matematiske evner.

Prøv at tale med lærerne og studievejlederen, vurder det, de siger og træf så selv beslutningen. Både studievejleder og lærere kan have tilbøjelighed til at ville beskytte dig ved at anbefale en for uambitiøs fagsammensætning, men det kan også være, at de er realistiske. Det kan kun du og dine forældre gennemskue.

Der er også den mulighed, at du fortsætter med tysk og så tager spansk på et kursus. Der findes både aftenskolekurser og kurser på højere niveauer.


Svar #5
23. juli 2015 af Lapendio

Jeg kan godt tilegne mig til et fremmedsprog på kort tid. 

Mine matematiske evner er gode. 

Jeg skal også tale med en studievejler på skolen, samt en sproglærer, for at finde ud af, hvad jeg egentlig skal vælge. Mine forældre synes at jeg skal vælge spansk, fordi de mener at det kan jeg bruge til mere, da jeg gerne vil ud at rejse til blandt andet Sydamerika. 

Men jeg tænker, at begge sprog vil nok være for meget. Men alligevel vil jeg holde tysk lidt ved lige herhjemme. 


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. juli 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det ser ud til at du har et godt udgangspunkt for disse samtaler. Held og lykke med det.


Skriv et svar til: 2. fremmedsprog - spansk A eller tysk B

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.