Studievejledning

Fritidsjob ved siden af gymnasiet?

23. juli 2015 af logawbjpgv< (Slettet)

Hej,

Jeg skal starte på gymnasiet efter sommerferien. Jeg ville dog gerne få mig et fritidsjob. Jeg går ikke til nogen firitdsaktiviteter så det kunne jeg godt tænke mig. Sagen er bare den, at jeg aldrig har haft et fritidsjob før og ved ikke, hvordan det egentlig fungerer. Jeg kunne godt tænke mig at sætte varer på plads i et supermarked. Jeg har søgt på internettet, men uden held med at få svar på mine spørgsmål. 

Hvor mange timer må man højst arbejde i hverdagene? (Jeg er 16) 

NB: Dette har jeg dog fået svar på, men hvor mange timer anbefaler I? Man må højst arbejde 2 timer ifølge den side, jeg læste det på. Jeg er en person, der bruger meget tid på lektier så jeg tænkte mere 1 time. Jeg får fri 15:30 tre dage om ugen. De resterende dage får jeg fri 13:40 og 14:35.

Er det muligt at aflyse vagter, hvis man skal sige det sådan? Altså, hvis man skal på en tur med klassen eller andet, der vil forhindre en I at kunne nå ens arbejdstid, kan man så godt ringe til ens chef og aflyse sin vagt? 

Hvis der er andet, I synes jeg skal vide, må i meget gerne skrive det. Det vil jeg sætte stor pris på. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juli 2015 af PSXL

Du må arbejde i op til otte timer. Hvis du ikke kan møde op til en vagt, skal du bytte med én af dine kollegaer. Det skulle min veninde. Du kan ikke bare aflyse.
Desuden tror jeg ikke, at en arbejdsgiver har lyst til at ansætte dig, hvis du kun kan arbejde 1 time pr. vagt. Det er meget lidt.

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. juli 2015 af MaibritG

Hvis du ikke kan afsætte mere end en time til et fritidsjob, så er det begrænset hvor mange, der vil ansætte dig. Det er simpelthen for lidt. Jeg har eksempelvis arbejdet i LEGOLAND, og der arbejder ungarbejderne (under 18 år) i hvert fald en 7 timer i streg pr. dag i weekenderne. Du kan eventuelt se de jobopslag, dagligvarebutikkerne opstiller, hvor der som regel fremgår, at man skal kunne arbejde cirka 8 timer pr. uge (ofte er det mere end en time pr. arbejds"dag"). Jeg har selv arbejdet langt mere end de 8 timer, mens jeg gik i gymnasiet (og var over 18), men jeg kunne også få det til at hænge sammen studiemæssigt. Det handler om prioritering og planlægning.

Er det muligt at aflyse vagter, hvis man skal sige det sådan?

Ja, hvis du, som #1 også nævner, kan bytte din vagt med en kollega. Der er trods alt en vagtplan, der skal hænge sammen. Er du eksempelvis syg, kan du dog med god samvittighed melde dig syg på din arbejdsplads, men det er ikke en "undskyldning", der skal bruges fordi, du ikke lige har nået alle dine lektier eller skal på tur. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. juli 2015 af K92H (Slettet)

Som andre også har skrevet, så tror jeg næppe, at der er nogle, der vil ansætte en medarbejder, der kun kan arbejde 1-2 timer om ugen. I hvertfald ikke hvis det er en butikskæde. 

Jeg arbejdede selv i Bauhaus fra jeg var 16 til 18 år, og normalt havde jeg vel, hvad der svarede til omkring 5-10 timer ugentligt (det skiftede lidt). Det var typisk en 16.00-20.00 vagt og to weekendvagter hver anden weekend fra 8.00-15.00, så tidsmæssigt passede det mig helt fint. Min arbejdsgiver var dog også rimelig fleksibel mht. vagtplanlægning, så jeg kunne på forhånd planlægge, hvilke dage jeg kunne og ikke kunne, og havde også god mulighed for at få ekstra vagter, hvis der var behov. 

Hvis du eksempelvis har en vagt, der ligger på samme dag som noget, du skal, kan du ikke bare ringe og sige, at du ikke kan komme. Det er dit eget ansvar at finde en, du kan bytte vagten med. Det er kun, hvis du bliver syg, at du kan ringe og sige, at du ikke kan komme, for så er det deres ansvar at finde en afløser.

Du kan eventuelt gå ind på http://www.jobpatruljen.dk og læse om diverse regler og informationer om fritidsjob. 


Skriv et svar til: Fritidsjob ved siden af gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.