Det internationale område (DIO)

Hvad svare et College til i dansk forhold?

24. juli 2015 af sandrasvensson (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Er en College degree det samme som en gymnasial uddannelse i Danmark? Har hørt forskellige forklaringer på hvad et College svar til i danskeforhold. Tænker at et College og et gymnasium er det samme, i det de begge åbner op for en universitetes uddannelse, eller kan man slet ikke sammenligne de dansk skoleregler med de amerikansk?

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juli 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

jeg har altid regnet det som 3.g + noget af en bacheloruddannelse, men om det er rigtigt ved jeg egentlig ikke.

Se evt. mere her -> https://en.wikipedia.org/wiki/College#United_States

Hilsen Lars


Svar #2
24. juli 2015 af sandrasvensson (Slettet)

Mange tak, det var også lidt det jeg selv tænkt, men nogle af min klassekammerater mente at High School var det samme som gymnasiet.

Tak for linket, tjekker det lige

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. august 2015 af dangerouslyawesome (Slettet)

Folkeskole - School

Gymnasium - high school

College - Universitet

:)


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. august 2015 af dangerouslyawesome (Slettet)

men den amerikanske system er en meget sværere med hensyn til uddannelse, end den danske system. Jeg har studeret det amerikanske system og kender en masse venner, der skal give SATs.


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. august 2015 af RieM (Slettet)

I USA er college en uddannelsesinstution, hvor du kan læse en bachelor. Et university er en uddannelsesinstitution, hvor du kan læse en bachelor, kandidat, PhD og doktorgrad. 

Deres system er dog meget anderledes end i Danmark, da de studerende først vælger hovedretning i løbet af det andet år. Som dansker kan man derfor godt anse det første år på college/university som 3.G i Danmark. De studerende tager alle mulige forskellige fag for at "snuse" til de forskellige områder og for at opnå credits. Jeg er netop hjemvendt fra college, hvor jeg blandt andet læste American Politics, Russian History samt script writing. Nogle af mine andre veninder og venner læste computer science eller finance og blandede disse med English, Art, Greek history m.m. simpelthen for at finde ud af, hvad de skulle major og minor i, når tiden kom til at tage den beslutning. 

I USA søger du altså ikke ind på en studieretning som i Danmark. Der er dog visse universiteter som udmærker sig i f.eks. film, business eller musik, men de fleste colleges er liberal arts, hvor du kan læse alverdens ting! :-) 


Svar #6
24. august 2015 af sandrasvensson (Slettet)

Hvis et amerikansk college svare til et dansk universitet, hvad er så et dansk universitet i amerikansk øjne? Jeg trored at en bachelor var internationalt?

Svar #7
24. august 2015 af sandrasvensson (Slettet)

Okay mange tak RieM, det er godt nok svært at blive klog på!! Men det vil sige at man har en bachelor når man har afsluttet College? Det er fordi jeg har nogle engelsk talende venner, som ikke helt forstår det dansk skolesystem. Jeg er 2-års HF som skal på uni til næste år (forhåbentlig) og jeg omtaler HF som College, men det er så helt forkerte? Det er så i princippet kun High School? Jeg har jo ikke en bestemt linje på HF

Brugbart svar (0)

Svar #8
10. november 2018 af MartinKeller (Slettet)

College er en institutioner, der udbyder bredt anlagte fireårige undervisningsforløb til de 18-22-årige som overbygning på high school og med en BA- eller en BS-grad som afslutning.

Skriv et svar til: Hvad svare et College til i dansk forhold?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.