Generelt

HF Enkeltfag

25. juli 2015 af David92 (Slettet)

Håber nogen vil hjælpe med disse spørgsmål:

1. Har man retmæssigt ret til at tage et fag om igen på et lavere niveau, når man har gennemført faget på et højere som HF enkeltfagskursist hvis beviset ikke er lukket?

Har jeg f.eks. ret til at tage Dansk fra G niveau og næste halve år Dansk FED niveau (som er et lavere niveau) for at få den fulde forståelse for faget, da jeg overvejer at tage Dansk A om igen for at forbedre min karakter, men først ønsker at gennemføre G og FED niveau så jeg kan følge med på Dansk A.

2. Har jeg ret til at tage Dansk G, Dansk FED og Dansk A 1 årigt så jeg gennemfører alle 3 niveauer samtidigt, men kun gå op i eksamen i faget på det højeste niveau altså Dansk A?

Mange hilsner

David Madsen


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. juli 2015 af mette48

Du er nød til at tale med din studievejleder om det.

Jeg tror ikke der er noget i vejen for at du kan følge undervisningen, men jeg mener ikke du får lov at gå til eksamen igen. Spørg studievejlederen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. juli 2015 af 123434

Hej David

G og FED er niveauer inden for almen voksenuddannelse

G-niveau svar nogenlunde til 9.klasse. G. niveau tager et år at fuldføre. Der er ingen standpunkseksaminer, men tilgengæld skal du til en afsluttende eksamen i faget

FED-niveau kan tages efter at man har gennemført en 9.klasse for et par år siden eller, hvis man har taget det pågældende fag på G-niveau og været til eksamen i faget, kan man fortsætte på FED. Man starter på F-niveau, som svarer til 10.klasse og slutter på D-niveau, som svarer til lidt over 10.klasse niveau. Man kan tage et FED-forløb på et helt år eller gå på et turbo-hold, hvor arbejdsbyrden er større, da man skal igennem det samme på et halvt år, som nogle af dem, der tager forløbet på et år. FED afsluttes også med en eksamen

Dansk A hører til HF og afsluttes med eksamen

Du burde ikke kunne tage disse forskellige niveauer på samme tid. Nu ved jeg ikke om, du har 9. og 10.klasse i forvejen, men hvis ikke vil studievejlederen nok anbefale, at du FED-niveau det første år, og så kan du starte på A-niveau året efter.

Du skal op til eksamen i alle niveauerne lige meget hvad, da G niveau er en 9.klasse, FED er en 10.klasse og A-niveau er en hf. Så nej du kan ikke nøjes med at gå op i dansk A, hvis du skal have G-niveau og FED med, skal du også op til eksamen i disse.


Skriv et svar til: HF Enkeltfag

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.