Studievalg og videregående studie

Kemi eller medicin?

25. juli 2015 af ChemistryIsKey

Hey SP!

Jeg har tænkt længe over hvilken uddannelse, jeg vil søge næste år, og har kogt mulighederne ned til enten medicin eller kemi. Jeg tror min interesse hælder mest over til kemi på KU (Især medicinalkemi-linjen lyder spændende), men synes jeg savner nogle erfaringsbaserede inputs. Har læst meget om linjerne, fagene og strukturen inde på KU's hjemmeside om kemi, men synes nu en mere subjektiv holdning til studiet også ville være super relevant.

Mange af mine venner fra gymnasiet er allerede startet på medicin, så jeg synes jeg har hørt rigeligt om dette noget så hypede studie. Medicin lyder bestemt også spændende, men kunne godt tænke mig at få samme subjektive vinkel på kemien, så man kan tage en solidt begrundet beslutning. Derfor håber jeg på, at der er nogle kemistuderende på uni, som kunne tænke sig at dele deres erfaringer? Tænker mest på det studiemæssige med læsemængde, niveau, overgang fra gymnasium, praktisk vs. teoretisk undervisning, eksaminer etc.

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. juli 2015 af Isabella11

Du kan jo prøve studerende for en dag. Der følger man en studerende rundt til nogle af deres timer, og på den måde opleve noget af hvordan det er. Der kan du også spørge den studerende du følger om de spørgsmål du har.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. juli 2015 af LubDub

måske er det lettere at vælge, hvis du overvejer, hvad du vil arbejde med efter studiet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. juli 2015 af dannysannem

Jeg ved ikke om mit input her kan bruges, men jeg nævner det bare som en mulighed, du kan overveje.

På Rønde Højskole, hvor jeg arbejder, har vi to studieforberedende linjer, som måske kunne være interessante for dig at snuse til for at blive klogere på det svære uddannelsesvalg - "sygepleje- og medicinlinjen" samt "teknologi- og miljølinjen".

På begge linjer får vores elever indblik i både de uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige muligheder og udfordringer indenfor fagområdet.

Sygepleje- og medicinlinjen dækker naturligvis over uddannelserne på indenfor sundhed - fx jordemoder, sygeplejerske, bioanalytiker, fysioterapeut og selvfølgelig medicin, som du nævner som en mulighed for dig. Tilgangen er en god blanding af teori og praktiske øvelser. 
Dette kunne være din mulighed for at prøve dig selv af om du er "sådan en medicinertype". To af underviserne er selv medicinstuderende i slutningen af deres uddannelse.

En anden mulighed kunne være at vælge teknologi- og miljølinjen for på samme måde at undersøge hvor langt dine interesser rækker indenfor kemien.

tag et kig på det :-)

www.rondehojskole.dk


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. juli 2015 af JEEJ2008

Undersøg indholdet af de to uddannelser. Og følg så dit hjerte, og ikke hvad andre synes du skal ;)


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. august 2015 af DrNielsen

Jeg giver lige mit besyv med :-)
På medicin på AU har du et helt semester med biokemi svarende til 25 ECTS. Desuden beskæftiger mange andre fag sig også med kemien - herunder fysiologi og farmakologi. Det er klart at en kemiker vil være stærkere i kemien, men jeg kan sige af personlig erfaring at biokemi er tilstrækkeligt for læger.


Skriv et svar til: Kemi eller medicin?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.