Biologi

Kan det have sundhedsmæssige fordele at være bloddonor?

28. juli 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg er, som overskriften spørger, interesseret i at vide, om det kan have nogen sundhedsmæssige fordele at være bloddonor?

Mvh. Emil


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. juli 2015 af Dulugtergrimt

Ikke umiddelbart så vidt jeg ved, udover at du kan få dit eget blod i fremtiden, hvis du skulle mangle.

Brugbart svar (0)

Svar #2
28. juli 2015 af Flamboyanten (Slettet)

Blodets viskositet kan falde ved at fjerne noget af jernen i hæmgrupperne og dermed nedsætte risikoen for cardiovaskulære sygdomme, idet fjernelse af jernet nedsætter risikoen for, at jernet oxideres. Søg på nettet - der ligger med garanti mange artikler, der behandler det emne, du spørger til.

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. juli 2015 af Dulugtergrimt

Så blev man klogere. Havde ikke regnet med nogen særlig gavnlig effekt hos folk med normalt blodbillede. Bloddrænage bruges som behandling i sygdomme med forhøjet hæmatokrit, så disse patienter gavner naturligvis.. men de får også blodpropper, så naturligvis må drænager (kontrolleret og med passende intervaller) gavne. Dumme mig ;)

Svar #4
29. juli 2015 af Arccossintan (Slettet)

Okay, det er sgu da interessant. Hvis man så får tappet blod, kan det da mærkes betydeligt på ens sportslige præstationsevne? Set fra et teoretisk perspektiv, må det vel have negativ betydning i udholdenhedsdiscipliner, men jeg har talt med en, som er bloddonor og løber, og han har ikke kunnet mærke noget negativt på sin kondition efter en tapning, nej, han har ligefrem følt, at han har haft overskud, men jeg har også talt med en, som har kunnet mærket en forringet ydeevne efter tapning af blod. Sagen er den, at jeg overvejer at blive bloddonor, da der er stærkt brug for sådanne, men jeg frygter, at det vil skade min kondition, som jeg efterhånden har brugt meget arbejde på at opbygge, da jeg løber og cykler en del og går forholdsvist meget op i det. Samtidig ved jeg, at der er brug for bloddonorer, og jeg tænker så, at hvis jeg ligefrem kan få noget biologisk ud af det, så ville det da være fedt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. juli 2015 af Dulugtergrimt

Er du sund og rask og spiser du som du skal, får dit jern osv., så bør der ikke være noget mærkbart. Det er en halv liter man tapper ud, din hæmatokrit vil naturligt falde, men den vil stadig befinde sig inden for normalområdet. Medmindre du dyrker ekstrem udholdenhed eller eksempelvis er TdF-cykelrytter, så er mit bud, at du ikke vil mærke noget synderligt til at blive tappet en gang hvert halve år.


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. juli 2015 af Flamboyanten (Slettet)

Helt enig med #5. Ilttensionen vil falde en smule, men den faldende ilttension er en direkte stimulator for frigivelse af EPO fra nyrerne og dermed vil de tabte erythrocytter hurtigt replaceres af nye fra den røde knoglemarv (hæmatopoetisk stamcelle, der differentieres med højere rate til erythrocytter).

Brugbart svar (0)

Svar #7
04. august 2015 af DrNielsen

og så er der naturligvis den fordel at du konstant screenes for en lang række af sygdomme :-)
Derudover er jeg enig i at viskositeten nedsættes - men ikke begrundelsen. Ved tapning af blod fjerner man ikke kun jern - men hele erythrocytter. Den faldende viskositet er et udtryk for at hæmatokritten falder.

Jeg er derudover heller ikke enig i at ilttensionen skulle falde. Ilttrykket i lungerne er uændret, hvorfor samme mængde ilt vil diffundere over i blodbanen og opløses(når hæmoglobinen er ved at være fuldmættet). Den mindre blodvolumen vil bare øge HR  gennem sympatisk stimulering fra baroreceptorere og samme mængde blod vil passere lungerne som før :-)

Ift. sportslige præstationer vil der alt andet lige ikke være den store forskel. Erythrocytter afleverer kun 25% af deres iltbeholdning til vævet ved én passage gennem systemet(Det skal lige siges at drivgradienten for frigørelse af ilt samtidig nedsættes). MEN - det afhænger selvfølgelig af mængden der tappes kontra mængden i kroppen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. august 2015 af Flamboyanten (Slettet)

#7

Jo, hvis man skal skære det ud i pap, så er en faldende hæmatokrit udtryk for et faldende erythrocyttal/μL, men min pointe ift. jernet overser du desværre - jeg har konstateret, at fjernes der jern (som der jo naturligvis gør ved tapning af humant blod), nedsætter det risikonen for, at jernet oxideres og accumulerer i blodet.

Uklart formuleret af mig: Jeg mente sådan set bare, at et normalt blodvolumen på 5 L er stærkt nødvendigt for, at alle væv og organer gennemblødes med en tilstrækkelig mængde ilt, og min pointe var, at fjernes fx 1 L af et blodvolumen på 5 L, vil der ikke være en tilstrækkelig perfusion universalt i kroppen. Undskylder min dårlige formulering. Jeg havde haft dobbeltvagt på det tidspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #9
07. august 2015 af DrNielsen

åh nu ser jeg. Det er bare sjældent jeg har set viskositet og ROS nævnt i samme sætning :)


Skriv et svar til: Kan det have sundhedsmæssige fordele at være bloddonor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.