Studievalg og videregående studie

Optaget på psykologi, men hvordan?

30. juli 2015 af May19 (Slettet)

Hej, jeg er blevet optaget på psykologi på aalborg universitet, og jeg så på tv2's adgangskvotienter, at kvote 1 var på 10,4 og standby var på 10,3...og mit snit var på 10,3 og jeg er blevet optaget, hvordan kan det være? 
Jeg er sårn lidt i dilemma, for jeg vil helt vild gerne medicin og jeg vil også kæmpe for det...jeg har ikke fysik og kemi så jeg er nødt til at supplere det...Men jeg kunne også tænke mig tandlæge(odontologi) som nr.2. Men jeg er bare ikke sikker som psykolog...."Min drøm" var at læse psykolog siden 8.klasse, men jeg har bare ikke rigtig kæmpet for, og her på det sidste er jeg overhovedet ikke sikker. Især fordi en psykolog er meget begrænset i forhold til en psykiater, og det er også derfor jeg vil læse medicin...Og det andet problem er, at jeg ikke ved hvor meget patientkontakt, jeg gerne vil have. Jeg vil gerne hjælpe mennesker, men jeg ved ikke, om jeg ville kunne lide den mængde patientkontakt, man skal have som psykiater/psykolog gennem hele livet.Men hvad vil I gøre i min situation? Vil I sige nej tak til studiepladsen og tage chancen eller vil I takke ja tak til studiet? Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre....


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juli 2015 af Studieportalpigen (Slettet)

Hej May19! 

Jeg sidder i samme situation som dig. Har du evt. en mail, så jeg kan skrive til dig der? 


Svar #2
30. juli 2015 af May19 (Slettet)

Kan jeg ikke skrive til din indbakke på studieportalen min mail? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juli 2015 af Studieportalpigen (Slettet)

Jo, klart! Det vidste jeg ikke, man kunne :)


Svar #4
30. juli 2015 af May19 (Slettet)

Har skrevet til dig, det burde være i din indbakke :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. juli 2015 af MaibritG

[...] var på 10,4 og standby var på 10,3...og mit snit var på 10,3 og jeg er blevet optaget, hvordan kan det være? 

Du er nok bare heldig, at komme i puljen alligevel. Generelt set synes jeg, at du måske skulle blive mere afklaret med dit studievalg frem for at acceptere pladsen. Dels optager du en plads for en anden, der gerne vil ind på studiet, dels vil du bruge af dine i forvejen begrænsede SU-klip, hvilket betyder, at hvis du eksempelvis skal læse medicin, vil du ikke få SU til hele uddannelsen.

Jeg er sårn lidt i dilemma, for jeg vil helt vild gerne medicin og jeg vil også kæmpe for det

Vejen til medicin for dig går tydeligvis gennem kvote 2 efter noget supplering. Suppleringen kommer også til at tage tid. Mit bud er cirka 1-1½ år. Men er det dét, du vil, jamen så giv det et forsøg. Det kunne også være, at du kan besøge odontologi eller medicin-studiet og danne dig et indtryk af, om det rent faktisk er noget for dig.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #6
30. juli 2015 af May19 (Slettet)

Tak for svaret Maibrit. Det er også det jeg tænker, at det kan ende galt hvis jeg starter på et studie, som jeg rigtig ikke har lyst til. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juli 2015 af dannysannem

Skulle du overveje at søge noget afklaring, så har vi på Rønde Højskole måske på noget, der kunne være relevant for dig - en Sygepleje- og Medicinlinje samt en pædagogisk og psykologisk linje.

Kig på de to links og ring/SMS til mig på 21935680, hvis du vil vide mere eller komme forbi til et besøg. Vi starter et hold her 15. august.

På højskolen er der ikke eksamener eller prøver. Vi arbejder med din motivation op mod et fagområde, der interesserer dig. I din situation kunne det måske være den befriende og uforpligtende slags oplevelser og erfaringer der skal til for at du bliver klogere på dit studievalg.

god vind

Mvh Danny Sannem, Rønde Højskole


Svar #8
30. juli 2015 af May19 (Slettet)

Jeg skal supplere fysik og kemi, har I et hold efter december? 


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. juli 2015 af dannysannem

ja vi har også et hold der starter 2. jaunar

Mvh Danny


Skriv et svar til: Optaget på psykologi, men hvordan?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.