Andre fag

Isolering af mit hus....

30. juli 2015 af Stats - Niveau: C-niveau
Hej.....

Jeg er i gang med at isolere mit hus.. Men der er så mange ledninger som hænger og dængler, nu er mit spørgsmål... Kan glasuld lede strøm?? Kan jeg være ligeglad med ledningerne eller kan jeg ikke?

Brugbart svar (2)

Svar #1
30. juli 2015 af mette48

Tør glasuld kan ikke lede strøm, men det kan fugtig glasuld godt.

Jeg vil råde dig til at få gået ledningerne igennem (og evt udskiftet) af en fagmand. Du kan få store problemer, hvis der bliver noget galt i en af ledningerne når du har isoleret omkring ledningerne og ikke kan komme til dem mere. Husk at hvis det er gamle ledninger med gummiisolation, mister de efterhånden isolationen, fordi gummiet smuldre. Gamle ledninger skal skiftes ud.


Svar #2
30. juli 2015 af Stats

Øv... Havde en fornemmelse på at i ville sige det...
Huset er fra 1932. Så det er ekstremt gamle ledninger
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juli 2015 af hesch (Slettet)

Ad #1:  Altså hvis du har våd glasuld, skal du også have en fagmand til at kigge på dit tag. Det er nu ikke så meget den våde glasuld, jeg er bekymret over, men det at du isolerer ledninger termisk: Ved ledningstab kan ledningen så ikke komme af med varmen, og kan forårsage "nedsmeltning" ( som et andet atomkraftværk ) eller brand. Derfor findes der regler for, over hvor lang en strækning en ledning må gennemføres i isolation (størrelsesorden centimeter).

Du må under ingen omstændigheder have gummiledninger i isolationen/hulmuren, for man må ikke anvende gummiledning i fast installation. Det omvendte: bevægelig installation ( støvsuger ledningen ) bør være gummiledning.


Skriv et svar til: Isolering af mit hus....

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.