Studievalg og videregående studie

Optaget på medicin :D

30. juli 2015 af ejejejej (Slettet)

Hej SP

Jeg har været så heldig at blive optaget på medicinstudiet på KU, og derfor er jeg blevet endnu mere nysgerrig mht. det studiemæssige, som læsemængde, det sociale på studiet, overgangen fra gymnasiet, eksaminer (hvor ofte), mulighed for udlandsophold. 

Jeg håber, der er nogle erfarne medicinstuderende, der vil svare på disse spørgsmål :)

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. juli 2015 af Stats

Vil du først undersøge det nu?

Jeg tænker, at hvis det er dit drømmeuddannelse, så ville man vel undersøge alt dette forinden.. Samtidig ville man vel også kigge i nogle af de lærerbøger som påkræves til den pågældende udd. for at interessen enten øges eller svækkes?
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (2)

Svar #2
30. juli 2015 af Dulugtergrimt

Jeg undersøgte heller ikke de ting, og det var også mit drømmestudie.

Læsemængde: efter de anbefalede bøger er den stor. Efter de alternative mindre. Men der er vel et pensum på 1000 sider pr. semester.
det sociale: er hvad man selv gør det til. Mulighed for at deltage i barer, basisgrupper, komme i studenterklubben efter behag.
Overgang fra gym: første semester er blødt og en opsamling af kemi B og humanbiologi. Eksaminer primært i slutningen af semestret. Der er 2-3 pr semester, i starten primært skriftlige.
Udlandsophold: sker oftest på 1. semester af kandidaten, hvor man har første rigtige kliniske ophold. Mange tager til Australien.

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juli 2015 af Therk

Jeg undersøgte næsten intet og er snart færdig med mit drømmestudie. Det er på ingen måde unormalt.

Alle de spørgsmål du har stillet her bliver heldigvis besvaret af dine rusvejledere i rusugen! :) Officielt er systemet lavet sådan at du forventes at bruge 50 timer/ugen på dit studie. Nogle bruger mere og mange bruger færre, i hvert fald i starten. Medicinstuderende har dog ry for at prale af hvor hårdt de har det, og du skal da også være forberedt på at læse, huske og læse meget.

Jeg er ikke selv medicinstuderende, men bor sammen med tre af slagsen. Tillykke med at blive optaget.


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. juli 2015 af Soeffi

#0. TIllykke.

Jeg er nysgerrig: hvordan gik din biologi-eksamen, hvor du efter sigende var helt lost? (https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1614790).


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juli 2015 af Dulugtergrimt

#3
Der ligger noget gemt i folk, der fortæller dem, at de SKAL spille med på hvor hårdt det er. Læsebyrden er stor, ja. Men friheden er lige så stor. Har aldrig i min skolegang tidligere haft måneder hvor jeg fast stod op mellem 10 og 11. Jeg vil tro at diverse studier med obligatorisk fremmøde er væsentligt mere pressede.

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. juli 2015 af LubDub

30 - 50 timer  er hvad de fleste bruger på at læse om ugen (afhængigt af semesteret).
Hvis man er meget interesseret i faget og/eller ønsker en høj karakter, afsættes der normalt flere timer til læsningen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juli 2015 af Dulugtergrimt

#6
Taler du af erfaring? Af dem jeg har sbakket med, er 30-50 timer hvis du netop er meget interesseret i faget. Ellers er tallet stærkt overvurderet.

Brugbart svar (0)

Svar #8
31. juli 2015 af anonym000

50 timer m. el. u. forelæsninger, øvelser etc. virker til at være overvurderet. Med god planlægning og studieteknik samt et liv uden for studiet kan man nemt optimere indlæring, energiniveau, etc.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. juli 2015 af LubDub

    jeg mener self. inkl. øvelser, forelæsninger, transport mm. - alt studierelateret


Brugbart svar (0)

Svar #10
31. juli 2015 af anonym000

Ja, så er 30-50 h mere realistisk.

- - -

...............


Svar #11
31. juli 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak alle sammen :) 

Men hvordan fungerer det med semestrene? Hvis man har fået tildelt plads til vinter, slutter 1. semester så i juli?

Og hvordan fungerer det mht. ferierne, som efterårsferie, påskeferie, etc. - overlapper ferie-tidspunkterne på uni gymnasiets ferier, eller har man sjældnere ferie på uni??

Undrer mig også over, hvor mange fag, man ca. har pr. semester?? Tak

#4 Jo tak :) Det gik fint, jeg fik 12 mdtl. - var ret heldig at trække noget, jeg var stærkere til :) Og fik 10 skriftl.


Brugbart svar (1)

Svar #12
31. juli 2015 af Dulugtergrimt

Semestrene er halvårlige. Har du 1. semester fra februar, så slutter det midt/slut juni.
Vi har sommerferie indtil slut august eller start september. Efterårsferie findes ikke. Juleferie får man ca. d. 20., men eksamenerne kan ligge pinligt tæt på nytår - jeg var oppe d. 2. januar på 3. semester. Vinterferie findes ikke, div. småferier findes ikke, men universitetet følger helligdage. Væn dig af med tanken om at du hver anden måned har en uges afslapning.
Eksamen er ofte kombineret. På 1. har du 3 fag, hvor 2 af dem udgør en kombineret skriftlig. På 2. har du 3 og 3 eksamener osv. Nogle gange er al undervisning lagt oven i hinanden og man har slutteligt 2-3 eksamener med en uges mellemrum, og nogen gange har man et x antal ugers kursus der afsluttes med en eksamen. Det varierer fra semester til semester.

Svar #13
31. juli 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak for det :) 

Hold da op - eksamen 2. januar :O


Brugbart svar (0)

Svar #14
31. juli 2015 af Dulugtergrimt

Jeg kan heller ikke nævne én person, der mente st det var en god løsning. Men så har man da prøvet at læse til eksamen nytårsaften.

Brugbart svar (0)

Svar #15
31. juli 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

#13, min kone har prøvet både at være til skriftlig eksamen på en lørdag og på den 24. december, da hun gik på AU.

Det kan desuden tilføjes at reeksamen oftest er i slutningen af august eller i februar. dvs. enten i slutningen af sommerferien, eller når forårssemestret er godt i gang. I disse moderne tider hvor man automatisk tilmeldes førstkommende reeksamen (som man ikke kan melde fra til), så kan det godt betale sig at bestå første gang.

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Optaget på medicin :D

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.