Studievejledning

Spørgsmål om gym og karakterer

31. juli 2015 af masteren123

Hej alle skal snart til at starte på gym. Jeg har lige et bare spørgsmål, som jeg håber, at jeg måske kan få besvaret her. 

Er det lettere at få en højere karakterer på fag, som man har på C niveua, i forhold til fag man har på f.eks a niveua.

Tæller alle fag som det samme. f.eks tæller et niveua c fag det samme, som et a fag, når jeg skal regne mit snit ud.

Når man skal regne sit snit ud, som man skal søge ind på sin videregående uddanelse. Er det så både årskarakteren og eksamenskarakteren man skal finde gennemsnittet af

Nogen af spørgsmålene er måske lidt åbenlyse, men håber alligevel at jeg kan få svar på dem

Tak på forhånd.


Brugbart svar (2)

Svar #1
31. juli 2015 af MaiiDevon

Hej!

Jeg er lige blevet student i sommeren 2015 og håber på at kunne besvare dine spørgsmål.

Det er jo meget indivuduelt, hvilke fag, man synes, det er nemmere at få en højere karakter i. Når det så er sagt, kan man sige, at kravene til C-niveau fag ikke er lige så høje som kravene på A-niveau fag. På den måde kan det være nemmere at score en højere karakter i C-niveau faget end A-niveau faget. Alligevel skal du tage forebehold for hvilke fag, du er stærkest i. Jeg fik f.eks. 7 i et C-niveau fag, fordi det var fysik - og det er bestemt IKKE min stærke side. Alligevel fik jeg 12 i et A-niveau fag - samfundsfag - hvilket er mit yndlingsfag. 

Nej, fagene tæller ikke det samme! A-niveu fag tæller mest, B-niveau fag lidt mindre og C-niveau fag mindst. Det er fordi man skal gange karakteren i det pågældende fag med et tal, som kan være (1, 0,75, osv.) alt efter hvilket niveau det er på.

Faktisk er jeg ikke sikker på, om både årskarakteren og eksamenskarakteren gælder - det har jeg hørt, det skulle. Nevertheless, hvis det er det almene gymnasium du skal gå på, så regner lectio selv dit gennemsnit ud ud fra disse faktorer, jeg har nævnt.

Evt. link: http://www.mitsnit.dk/how

Mvh. Mai :)


Svar #2