Studievejledning

Spørgsmål om gym og karakterer

31. juli 2015 af masteren123

Hej alle skal snart til at starte på gym. Jeg har lige et bare spørgsmål, som jeg håber, at jeg måske kan få besvaret her. 

Er det lettere at få en højere karakterer på fag, som man har på C niveua, i forhold til fag man har på f.eks a niveua.

Tæller alle fag som det samme. f.eks tæller et niveua c fag det samme, som et a fag, når jeg skal regne mit snit ud.

Når man skal regne sit snit ud, som man skal søge ind på sin videregående uddanelse. Er det så både årskarakteren og eksamenskarakteren man skal finde gennemsnittet af

Nogen af spørgsmålene er måske lidt åbenlyse, men håber alligevel at jeg kan få svar på dem

Tak på forhånd.


Brugbart svar (2)

Svar #1
31. juli 2015 af MaiiDevon

Hej!

Jeg er lige blevet student i sommeren 2015 og håber på at kunne besvare dine spørgsmål.

Det er jo meget indivuduelt, hvilke fag, man synes, det er nemmere at få en højere karakter i. Når det så er sagt, kan man sige, at kravene til C-niveau fag ikke er lige så høje som kravene på A-niveau fag. På den måde kan det være nemmere at score en højere karakter i C-niveau faget end A-niveau faget. Alligevel skal du tage forebehold for hvilke fag, du er stærkest i. Jeg fik f.eks. 7 i et C-niveau fag, fordi det var fysik - og det er bestemt IKKE min stærke side. Alligevel fik jeg 12 i et A-niveau fag - samfundsfag - hvilket er mit yndlingsfag. 

Nej, fagene tæller ikke det samme! A-niveu fag tæller mest, B-niveau fag lidt mindre og C-niveau fag mindst. Det er fordi man skal gange karakteren i det pågældende fag med et tal, som kan være (1, 0,75, osv.) alt efter hvilket niveau det er på.

Faktisk er jeg ikke sikker på, om både årskarakteren og eksamenskarakteren gælder - det har jeg hørt, det skulle. Nevertheless, hvis det er det almene gymnasium du skal gå på, så regner lectio selv dit gennemsnit ud ud fra disse faktorer, jeg har nævnt.

Evt. link: http://www.mitsnit.dk/how

Mvh. Mai :)


Svar #2
01. august 2015 af masteren123

Man tak for en god respons , efter jeg har været inde på den side du har linket til har jeg lige et spørgsmål mere:

Der står at hvis man har et A fag vægtes det som 2 og at man derfor skal gange de med 2. Så hvis man f.eks for 12 i matematik, som man har valgt som a fag kommer ens karakter så op på 24 eller er det forstået forkert tak ingen for svar.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. august 2015 af MaiiDevon

A-fag vægtes, som du siger, som 2. Dog skal der tages forebehold for at både A-fag og B-fag deles op i en mundtlig og skriftlig karakter, hvor du får en sammenlagt karakter for din mundtlige og skriftlige præstation i C-fag. 

Hvis nu du får 12 i skriftlig matematik, men kun 4 skriftlig matematik (på A-niveau), skal hver karakter ganges med 1.

Ved ikke om man decideret kan sige, at den gælder for 24. Men for at sige det helt simpelt, så er det bare fordi, at karakteren der gives på et højere fagligere niveau, skal tælle mere end de fag, du har på et lavere niveau. 

Mit gæt hvorfor det er som det er, er at oblikatoriske fag som dansk A og historie A ses som vigtigere for dig at kunne, og derfor er karakteren vigtigere. Ligeledes vælger du en studielinje med fag som du finder vigtige f.eks. for din fremtid. Det kunne være du har Biologi A og skal bruge det til at komme ind på dit drømmestudie på uni. Derfor skal karakteren vægte højt. Alligevel er der nogle fag på gymnasiet, som du skal igennem, som jeg finder irrelevant. Det er f.eks. et kreativt fag som billedkunst C, idræt C, oldtidskunskab C osv. Men fordi du skal igennem dem - ligemeget om de er relevant for din fremtid eller ej - er der et krav om at du tager dem på C-niveau. Det kunne skyldes, de er oblikatoriske at have, men fordi karakteren på C-niveuaet tæller mindre, ødelægger de trods alt ikke dit gennemsnit fuldstændigt, hvis du får en lavere karakter.


Skriv et svar til: Spørgsmål om gym og karakterer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.