Biologi

Muskel

31. juli 2015 af Maksilkemi (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg har nu siddet med denne opgave i flere timer uden at forstå hvordan de forskellige delspørgsmål skal løses. Kan nogle hjælpe mig? (se vedhæftet fil)


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. juli 2015 af JEEJ2008

Hej,

Jeg er ikke skide stærk i emnet. Men du er ude i noget med APer og muskelkontraktion. Men det havde du ligesom nok fanget :D - Du skal svare på om kontraktionen enten er isometrisk, koncentrisk eller excentrisk i det første sp. - og hvornår kontraktionen er det ene eller det andet finder du hurtigt info om. :)

På et tidspunkt må du have læst noget om force-velocity relationship?

Håber det hjalp bare en lille smule... ved hvordan det er at føle sig uendeligt tungnem ;)

MVH.


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. august 2015 af DrNielsen

Kontraktionstypen er en twitch idet der kun stimuleres med et enkelt AP. I takt med at fyringsfrekvensen øges, vil du se at kraften også øges. Ved meget høj fyringsfrekvens vil den cytosolære Ca2+ koncentration forblive høj idet SERCA ikke kan nå at pumpe Ca2+ tilbage ind i SR pga. af den store påvirkning af DHPR receptoren(og dermed RYR) i myocytten.

På baggrund af dette har du svaret på 1'eren, og nok information til at tegne 2'eren(du kan evt. lægge Ca2+ koncentrationen ind i samme graf).

Skriv hvis du vil have noget uddybet yderligere - dette er svært forenklet :-)


Svar #3
04. august 2015 af Maksilkemi (Slettet)

Tusind tak for jeres svar. 

DrNielsen. Jeg forstår godt teorien, hvilket din kommentar bekræfter (heldigvis), dog er det graferne jeg har utrolig svært ved :(

Er det muligt du evt. kan tegne disse grafer? Jeg har nemlig en reeksamen om nogle få dage og ingen af mine underviser har svaret mig (der er gået 2 uger nu).. Jeg har kigget i mine bøger flere gange, og jeg forstår simpelthen ikke hvordan disse ting skal tegnes, altså opgaverne hvor de vil have mig til at tegne. Håber du kan hjælpe mig. 


Skriv et svar til: Muskel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.