Almen studieforberedelse (AT)

Fra folkeskole til gym

01. august 2015 af masteren123 - Niveau: B-niveau

Hej alle jeg er en elven som skal til at starte på gym efter ferien. Jeg er meget spændt men også en del nervøs. Mit gennemsnit i niende klasse var lige op omkring de 9 stykker. Min spørgsmål er nu:

Bliver det meget sværer når man starter på gym og kommer et karakter til at falde 

er det første par karakter man for vigtige

Nogen gode tips til en god start

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. august 2015 af K92H (Slettet)

Gymnasiet er, hvad du gør det til. Selvfølgelig er niveauet højere og stiger gradvist år for år, men hvis du bare sørger for at følge med, lave dine afleveringer og ikke have for meget fravær, kan du sagtens holde dit snit eller endda forbedre det. 

Mht. karakterer så er alle karakterer jo vigtige, og især i de fag du afslutter på C niveau, da de kommer til at stå på dit eksamensbevis. Du får både standpunkt og årskarakterer, så det gør ikke så meget at have dårlige standpunktskarakterer, så længe du kan forbedre dig i dine årskarakterer. 

Gymnasiet er en fed tid, hvor du får en masse nye venner, lærer en masse nyt, holder sjove fester og arrangementer og generelt bare har det sjovt, så held og lykke, og husk at nyd det!


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. august 2015 af Stats

Enig med #1

C fagene er de vigtigste på første år. Dette betyder dog ikke, at B og A fag ikke er vigtige... Med C fag, da har du som regel kun ét år til at kunne skabe en god karakter, hvor B og A fag har du 2-3 år til at kunne rette op på karakteren. Dvs, at hvis du får en dårlig karakter på første år ved A niveau, så har du 2 år, til at vise din lærer at karakteren ikke symbolisere dig, hvorimod et C fag på første år med en dårlig karakter, da skal du hive de gode kort frem, for at overbevise din lærer at karakteren ikke er den du burde have... Håber det giver mening og held og lykke på gymnasiet
- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. august 2015 af diskoler (Slettet)

Jeg kan berolige dig med, at udregningen af karakter er "mere fair" (subjektivt, men jeg tror mange vil være enige med mig), så de fag du vælger på A-niveau kommer også til at fylde mest i dit endelige gennemsnit. Du vælger selv dine A-fag (eller du har i hvert fald stor indflydelse på kombinationen), så du kan jo bare være smart at vælge dine 3 yndlingsfag som A-fag. Du kan altså være taktisk og påvirke, hvad du vil bedømmes mest på. 

Og så er et snit på 9 altså også et rigtig godt snit! 


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. august 2015 af CULPØS (Slettet)

Selvfølgelig bliver det svære. Men så længe du kommer til timerne og deltager aktivt, så er det en "let" overgang.

- Og ja mine karakterer faldt ( de steg dog igennem hele forløbet). 
- Ja alle karakterer er vigtige især for selvtilliden og gejsten. 
- Mød op og deltag aktivt.


Skriv et svar til: Fra folkeskole til gym

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.