Biologi

OXPHOS

02. august 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg sidder lige og læser i Medical Genetics, og her kan jeg læse om OXPHOS-systemet. Der står, at dette består af 5 multiproteiner, men hvilke? Jeg har ikke et fuldt overblik over bogen, og jeg synes ikke, at jeg kan finde noget sted, hvor dette står. Der står også, at 13 af disse proteiner proteiner kodes for af mtDNA og resten af nDNA. Jeg ved, at mtDNA kun består af ca. 16.600 basepar, men jeg vidste godt nok ikke, at det koder for noget andet end nDNA. Koder mtDNA og nDNA på noget tidspunkt for de samme gener? På en eller anden måde, må der vel være gener på nDNA, der koder for dannelsen af mtDNA?

Mvh. Emil


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. august 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Har delt dine spørgsmål op og forsøgt at svare så godt som muligt.

Der står, at dette består af 5 multiproteiner, men hvilke? Jeg har ikke et fuldt overblik over bogen, og jeg synes ikke, at jeg kan finde noget sted, hvor dette står.

Der er tale om komplekserne i mitokondriets indre membran i respirationskæden. Det drejer sig om komplekserne I til IV samt ATP-syntasen – altså 5 i alt.


Der står også, at 13 af disse proteiner proteiner kodes for af mtDNA og resten af nDNA. Jeg ved, at mtDNA kun består af ca. 16.600 basepar, men jeg vidste godt nok ikke, at det koder for noget andet end nDNA. Koder mtDNA og nDNA på noget tidspunkt for de samme gener?

MtDNA indeholder 37 gener, hvoraf 2 koder for rRNA, 22 for tRNA og 13 er proteinkodende. Mitokondrierne syntetiserer selv deres egne rRNA og tRNA samt mRNA til de 13 proteiner. Som der står i bogen Medical Genetics ”These complexes are composed of more than 100 polypeptides ...”, det betyder altså, at der mangler en hel del proteiner for at komme over 100 i OXPHOS. De resterende kommer fra nuklære gener (kromosomalt DNA) og syntetiseres af cytosolære ribosomer, hvorefter de transporteres ind i mitokondrierne.


På en eller anden måde, må der vel være gener på nDNA, der koder for dannelsen af mtDNA?

Det er korrekt, at proteiner fra kromosomalt DNA indgår i dannelsen af proteiner fra mtDNA - udover direkte at indgå i OXPHOS. Det drejer sig f.eks. om mirokondrielle ribosom-proteiner og enzymerne i de mitokondrielle stofskifteprocesser.

Vh.


Svar #2
03. august 2015 af Arccossintan (Slettet)

Mange tak for svaret!


Skriv et svar til: OXPHOS

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.