Biologi

Introns = funktion + gener, der ikke koder for proteiner

04. august 2015 af Arccossintan (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Hvilken funktion har introns helt præcist? Jeg har læst, at introns er bestemmende for, hvordan exons sammensættes, men hvordan? Jeg kan umiddelbart kun lige finde en meget svært læselig tekst fra PubMed om emnet. Ydermere, så har jeg set et foredrag om drug delivery, og her fortæller en forsker, at DNA også kan kode for andet en proteiner, men hvad?

Mvh. Emil


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. august 2015 af DrNielsen

Introns koder ikke for protein-produkter. De splices ud inden det færdige DNA er færdigt. Dog har de en funktion for regulation af ekspression. Der er sikkert mange artikler - og dermed holdninger og hypoteser til området - men helt klarlagt tror jeg ikke det er.
Og så lige et godt råd - pas på med at læse dig forvirret på pubmed. Det kræver lidt træning at færdes der ;)


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. august 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Ang. gener der ikke koder for proteiner, er det selvfølgelig svært at komme med en god forklaringen, når man ikke har set foredraget, du nævner. Jeg har dog alligevel et bud, og det kedder ikke-kodende RNA. Dvs. gener hvis slutprodukt er funktionelle, ikke-proteinkodende RNA-molekyler. Disse har vigtige funktioner inden for reguleringen af genekspressionen. Der forekommer et helt hav, eksempelvis rRNA, tRNA, snRNA, miRNA, snoRNA, IncRNA osv.

Vh.


Svar #3
10. august 2015 af Arccossintan (Slettet)

Tak for svarene begge to.

Hvis andre skulle være interesserede i mit spørgsmål om, hvilken funktion introns har, så har jeg i Medical Genetics nu læst:

At det vides ikke, men det er blevet foreslået, at det faktum, at introns forlænger gener, kan fremme blandingen af generne, når de homologe kromosomer udveksler materiale under meiosen. Det er ligeledes blevet foreslået, at introns er udviklet til at modificere tidsmængden, hvormed DNA replikeres og transkriberes.


Skriv et svar til: Introns = funktion + gener, der ikke koder for proteiner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.