Fysik

Hvad betyder varmeoverførsel?

04. august 2015 af annahansen2 - Niveau: C-niveau

Hej 

Hvad skal forstås ved varmeoverførsel, eller hvordan kan det defineres? 

På forhånd mange tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. august 2015 af mathon

varmeoverførsel = overførsel af varmeenergi = overførsel af indre energi


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. august 2015 af hesch (Slettet)

#0: Denne term (varmeoverførsel) må være generel, og omfatter både varmeledning, strålevarme og konvektionsvarme.


Svar #3
04. august 2015 af annahansen2

Jeg forstår det faktisk ikke helt nøjagtigt. Hvis vi har fx. en elkedel og vi varmer noget vand op, så sker der en varmeoverførsel fra elektrisk energi til varmenergi? Er det sådan ordet varmeoverførsel skal forstås?

Eller er der en, der vil forklarer kort med et eksempel.

På forhånd tak 


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. august 2015 af hesch (Slettet)

#3:  Den elektriske effekt vil opvarme varmelegemet. Denne varmeoverførsel ( fra den indre modstand til overfladen af varmelegemet ) sker ved varmeledning.

Varmelegemet overfører varmeenergien til vandet ved varmeledning og konvektion ( det at lokalt opvarmet vand stiger op og blander sig med det koldere vand ).

At den elektriske effekt skaber varme i varmelegemets modstand, vil jeg ikke kalde en varmeoverførsel, men en varmeudvikling eller en energiomsætning.


Brugbart svar (1)

Svar #5
05. august 2015 af mathon

#3

energiomsætning:

                                      elenergi\curvearrowright\; indre\; energi

                                            \frac{U^2}{R}\cdot t=m\cdot c\cdot \Delta T


Svar #6
05. august 2015 af annahansen2

Tak for svar #4 og #5. 

Under termisk energi, skal jeg komme ind på antagelsen om et isoleret system, hvilket jeg ikke forstår. 

Er det blot at energi ikke kan skabes og energi ikke kan destrueres, - energi vil altid skifte fra en energiform til en anden?


Brugbart svar (1)

Svar #7
06. august 2015 af mathon

#6

Antagelsen om et isoleret system vil sige uden energiudveksling med omgivelserne.
Under den betingelse gælder netop, hvad du skriver:

                 "…at energi ikke kan skabes og energi ikke kan tabes…"


Skriv et svar til: Hvad betyder varmeoverførsel?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.