Generelt

fremtid eller ej

11. august 2015 af chanelcoco (Slettet)

Hej Studieportalen. 

Jeg går i 3.g og har siddet i sommerferien, og i flere weekender før det, og tænkt over studier jeg gerne vil ind på. (som alle andre)

Kort om mig selv: meget kreativ(innovativ), analytisk, gode retoriske evner, god kritisk tænkning osv. - stærke fag: Historie og Matematik. Er ikke god til at følge retningslinjer, men er god til at komme med innovative løsninger.  

Jeg har overvejet følgende: finans(cand.polit/cand.merc.finance), hvor jeg har et ønske om at være børsmælger. 

Ingeniør

Softwareudvikler

Konsulent

Hvilket valg har efter jeres mening mest fremtid? Passer det til mine evner? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. august 2015 af anonym000

Konsulent inden for hvad?

ad "Er ikke god til at følge retningslinjer, men er god til at komme med innovative løsninger.  "

Hvad snakker du om?

- - -

...............


Svar #2
11. august 2015 af chanelcoco (Slettet)

#1

Konsulent indenfor finans/økonomi osv. 

Jeg snakker om retningslinjer: Jeg tænker ud af boksen, i andre baner og er altså dårlig til at følge en firkantet ordning i et alt for close-minded-miljø 


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. august 2015 af anonym000

Okay.

Hvis du vil have en computer-relateret udd. vil jeg kraftigt anbefale dig at læse datalogi. Ikke "softwareteknologi", "netværksteknologi & IT" el. lign. men datalogi. Du får nogle kompetencer vigtige analytiske kompetencer samt en dyb forståelse som ikke kan sammenlignes med de andre computer-relaterede universitetsuddannelser.

Når du tænker "ingeniør", hvilken slags ingeniør tænker du helt præcist på?
Endvidere, lad dig ikke manipulere af "Danmark vil mangle 10.000 ingeniører om 10 år!".

Når man vælger en uddannelse skal man overveje følgende:

- Hvor godt vil jeg klare mig? Gode karaktere er vigtige når du skal ud også søge job.

- Interesserer det mig?

- Jobmuligheder plus arbejdsløshed? Evt. lønniveau.

- - -

...............


Svar #4
11. august 2015 af chanelcoco (Slettet)

#4 

Det hjalp! 

Mit bud til ingeniør var mere fordi jeg kunne gøre brug af min kreativitet der, men tak alligevel!


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. august 2015 af Stats

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. august 2015 af anonym000

#4

Okay. Men nu tænkte jeg på hvilken slags ingeniør du havde i tankerne. Der er jo over 30 forskellige ingeniøruddannelser.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #7
12. august 2015 af Stats

#0

Du kan også blive civilingeniør i robotteknologi

http://www.sdu.dk/Uddannelse/Bachelor/Robotteknologi

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. august 2015 af dannysannem

Du kan også slå et slag forbi Rønde Højskole som en del af et sabbatår. Vi har en Teknologi- og Miljølinje, som du sikkert vil synes er sjov, og som samtidig vil give dig et rigtig godt fundament for at træffe en god beslutning om uddannelse. 

Se vores evt. nye reklamefilm for linjen her: https://youtu.be/k_63KNogcWs


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. august 2015 af Stats

#8

Det er en meget god reklamefilm.. Hvis jeg var - eller havde - kompetencerne, så ville jeg måske også være interesseret i, hvad man lærte..

Det lyder måske lidt fjollet, men jeg plejer når jeg kigger på uddannelse, at se på, Hvad laver man? Hvilke fag har man (Det er her min opmærksomhed styrkes eller svækkes)? Hvordan kombineres teori og praksis? og sidst, det sociale, hvilke interesser hersker på studiet? Er lærerne kompetente i de fag de underviser i?

Hehe.. Men det er måske bare mig... Har du en hjemmeside, hvor man kan få mere at vide?

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #10
12. august 2015 af dannysannem

#9 

glad for at du kan lide filmen :-)

Ved ikke om dine øvrige spørgsmål gik til mig eller, det var en generel kommentar i tråden, men her kommer en svada :-)

På en højskole er man kvalificeret hvis bare man er nysgerrig efter at lære noget nyt, så alle der har interesse kan være med.

På linjefage er vi optaget af at den enkelte får inspiration og bliver udfordret på hans eller hendes hovedinteresse indenfor naturvidenskab. Vi har haft elever, der har arbejdet med både kemi, biologi, softwareudvikling, brintbiler, robotter, 3D-print og meget mere. Underviserne favner bredt og er eksperter i at gå på opdagelse i elevernes forskellige interesser sammen med eleverne. Hvis ikke vi selv har specifik viden, så opsøger vi den og bliver klogere. Alle elever får mulighed for at arbejde med individuelle projekter, hvor de kan prøve deres interesser og deres evner af. Målet er individuel læring og afklaring. Undervisningen er præget af at man både skal have noget teoretisk basisviden, men det vigtigste er at have fingrene i det og lave forsøg og eksperimenter.

Virksomhedsbesøg og besøg på forskellige uddannelser, hvor naturvidenskaben betder meget, fylder også en del.


Skriv et svar til: fremtid eller ej

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.