Studievalg og videregående studie

Tøjdesigner - Designskolen

13. august 2015 af TRose (Slettet)

Hej alle :)

Jeg er en DAME (lol) på 22 år og jeg er meget i tviel om hvad jeg skal uddanne mig som og så alligevel ikke...

Det som jeg mest kunne tænke mig at være er at være tøjdesigner for hvis der noget jeg VED jeg kan så er det tøj. Jeg er en der går modstrømmen, og har fået meget ros for min stil. Men problemet er bare at tøjbransen er en meget hård brance.

Hvordan fandt i ud af hvad i ville være? Kiggende tilbage på da i var yngrere og så hvilken interesser havde eller hvar? Som bare kunne jeg godt lide at lege med barbiedukker, samle Ikea-møbler, have kæledyr...

Knus TRose :)

P.s Er der nogen af jer der går/har gået på designskolen?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2015 af dannysannem

Prøv dit talent af på en højskole. Fx http://www.designhojskolen.dk/


Svar #2
13. august 2015 af TRose (Slettet)

Tak for svar :)

Jeg har gået på en højskole for design og der var jeg Geo Gerløs. Ideer mangler jeg ikke...


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. august 2015 af MaibritG

Nu kan alle jo kalde sig for tøjdesigner, så hvis du allerede nu har de praktiske færdigheder, så kunne du jo prøve at gå i gang.

noget jeg VED jeg kan så er det tøj. Jeg er en der går modstrømmen, og har fået meget ros for min stil. Men problemet er bare at tøjbransen er en meget hård brance.

Mit spørgsmål er dog: Har du styr på trends eller kan du rent faktisk sy og har forståelse for materialerne? Hvis det er det første, så er det måske stylist med speciale i mode, der er mere relevant for dig end at forsøge at komme ind på designskolernes meget populære mode- og tekstil linjer. Designskolen i Kolding har en fin beskrivelse af hvad de to retninger beskæftiger sig med: https://www.designskolenkolding.dk/mode-tekstil. Jeg antager, at det primært er modelinjen, der eventuelt kunne have din interesse:

Målet med uddannelsen er, at du opnår en klassisk teknisk færdighed og vil blive i stand til at forstå design og skabe innovative løsninger og bæredygtige forretningsideer. På den måde er du med til at bidrage til modetrends - æstetiske og attråværdige. Under dit studie vil du blive instrueret i drapering, syteknikker og mønsterteknik og derved udvikle og visualisere designløsninger. Der fokuseres på form og materialer og du lærer at udvikle hele kollektioner i forhold til målgrupper, materialer og produktionsanlæg. 

Som du nok kan læse, så er det i høj grad de tekniske (praktiske) færdigheder, der særligt bliver lagt vægt på frem for blot at sammensætte tøj. Som nævnt er det en af de mere populære linjer på designskolerne, så det er også en god idé at orientere sig om optagelseskravene og betingelserne: https://www.designskolenkolding.dk/optagelse-bachelor. Det er dog ikke helt umuligt - her er et eksempel på en hjemmeopgave: http://www.idoart.dk/designskole-hjemmeopgave/.

Tilbage til dit centrale spørgsmål:
Hvordan fandt i ud af hvad i ville være?

Det er en kombination af tre ting:
1. Jeg havde den faglige ballast, der fik mig til at føle, at jeg var parat til universitetet (som den første i familien)
2. Jeg kunne finde en BA-uddannelse, hvor jeg kunne udfolde mine interesser for design, designprocesser, designledelse og marketing. Det samme gør sig gældende for valget af min nuværende kandidat.
3. Jeg har altid gerne ville undervise - enten i folkeskolen eller i gymnasiet - og det kan jeg få mulighed for efter endt uddannelse, mens at jeg samtidigt også har mulighed for at arbejde på det private arbejdsmarked, hvis det er det jeg hellere vil.

Jeg synes selv, at det mest væsentlige i ens valg af uddannelse er, at gå efter ens egne interesser frem for hvad en eller anden smart tænketank foreslår ift. hvordan arbejdsmarkedet ser ud i dag og hvordan tænketanken spår, at arbejdsmarkedet ser ud i fremtiden.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #4
17. august 2015 af TRose (Slettet)

Ok tak for svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. august 2015 af anonym000

#3

... frem for hvad en eller anden smart tænketank foreslår ift. hvordan arbejdsmarkedet ser ud i dag og hvordan tænketanken spår, at arbejdsmarkedet ser ud i fremtiden.

Jeg kunne ikke være mere enig. Problemet med disse "tænketanke" er at de ikke er særlige smarte samt tænkning er en fjern by i Rusland for dem.

- - -

...............


Svar #6
17. august 2015 af TRose (Slettet)

Undskyld men jeg er ikke helt med? Hvad er det du mener? :)


Svar #7
17. august 2015 af TRose (Slettet)

Jeg er bare seriøst lost!

Jeg aner ikke hvad jeg skal, jeg syntes bare det virker såå uoverskueligt at finde ud af hvad man gerne vil. Jeg har "kun" en 9. klasse uddannnelse. Jeg har prøvet lige siden jeg gik ud af folkeskolen at få en ungdomssuddannelse, men jeg kan bare ikke få den. Det er ikke fordi jeg ikke er klog nok, men er af en eller anden grund er mit hoved ikke designet til at få en STX-uddannelse..

Det er ikke mange steder videregående uddannelser hvor man kan komme ind på en ungdomsuddannelse når man "kun" har en 9. klasse-uddannelse. Men på Danmarks designskole kan man godt få dispention.

Mode er bare det eneste hvor jeg virkelig har været god til. Jeg har altid tænkt ud af kassen/ gået mod strømmen. Jeg var meget upopulær i folkeskolen, men alligvel spurgte de populære piger tit i klassen hvor jeg havde fået det fra.

Da jeg gik i f.eks. 7.klasse var det populært at have en dunejakke med pelskrave. Men fordi seriøst alle havde en gad jeg bare ikke at bruge min mere. Så jeg købte en sort trendsjakke..

Da jeg gik i 9. klasse var det meget populært at have knold i håret. Men de kunne ikke finde ud af at lave en fast knold. Det havde jeg fundet ud af og der var en de populære piger i klassen som havde spurgt mig hvordan man lavede det. Jeg fandt senere ud af at den pige havde vist pigerne i hendes gymnatiseklasse hvordan man gjorde.

Disse historier har jeg mange af. Det er ikke fordi jeg vil prale mig med det jeg prøver bare at finde en mening med galskaben. Jeg er som sagt fundstædig lost. Det kunne være fedt hvis gud besøgte mig i min drømme og sagde: "Anne Marie du skal være tøjdesigner"...


Brugbart svar (0)

Svar #8
17. august 2015 af MaibritG

Det er ikke mange steder videregående uddannelser hvor man kan komme ind på en ungdomsuddannelse når man "kun" har en 9. klasse-uddannelse. Men på Danmarks designskole kan man godt få dispention.

Jeg ved ikke hvem, der har fortalt dig om dispensationen. Eftersom at designskolerne i Danmark (Danmarks Designskole & Designskolen Kolding) alle er overgået til at være akademiske, og dermed udbyder bachelor- og kandidat-uddannelser, kræver det altså en gymnasial uddannelse for at blive optaget. Det er simpelthen ikke nok med en 9. klasseseksamen.

Jeg tror du må forveksle det med sy- og designskolerne, hvor der er brugerbetaling på uddannelserne.

Mode er bare det eneste hvor jeg virkelig har været god til.

Mode handler altså ikke om at sætte tøj sammen, følge trends eller skille sig ud. Det kan en gennemsnitlig modeblogger også. Det handler om forståelsen af materialerne, at kunne visualisere sine idéer, tilegne eller videreudvikle sine praktiske færdigheder og ikke mindst forstå det kommercielle kredsløb. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #9
24. august 2015 af TRose (Slettet)

Man kan godt komme ind på Danmarks designskole og Kolding designskole hvis man kun har en 9. klasse uddannelse. Det står der inde under ug.dk...

Men jeg har alligvel ikke tænkt mig at prøve lykken på Danmarks designskole for det første er den sindsyg svært at komme ind på og for det andet har jeg læst og hørt at det er en rigtig dårlig skole. Den har meget ustrukturet og hvor man er meget overladt til sig selv. Jeg er så kigget på Margrtheskolen i stedet for, det er en 2årige uddannelse, hvor man skal være fyldt 18 år. Men der er bare et lille problem og det er at for 2 år koster den 145.000 kr fordi det er en privatskole....


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. august 2015 af MaibritG

Jeg ved ikke, hvor du har læst det vås henne omkring optagelse på designskolerne eller om du har forvekslet det med en anden uddannelse. Ug.dk skriver i hvert fald meget tydeligt, at kravet er en gymnasiel uddannelse + en bestået optagelsesprøve: https://www.ug.dk/uddannelser/kunstneriskeuddannelser/arkitekturkunstogdesign/designer.

Jeg kan ikke nikke genkendelse til den kritik, du kommer med. Det er en akademisk skole, så der er ingen underviser, der holder de studerende i hånden længere - det er trods alt ikke en folkeskole. Det er ansvar for egen læring gennem en række moduler/kvartaler med forskellige faglige/praktiske fokusområder. Hvis du hellere vil ind på den private uddannelse, så må du jo spare op eller låne dig til pengene. Du skal nok også undersøge om skolen er SU-godkendt.
- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #11
25. august 2015 af TRose (Slettet)

Vedrørende adgangskrav står der inde på ug's hjemmeside:

https://www.ug.dk/uddannelser/kunstneriskeuddannelser/arkitekturkunstogdesign/designer

Adgangskrav:

For at blive optaget på bacheloruddannelsen skal du have en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx), eux eller en tilsvarende udenlandsk eller international eksamen.

Du skal desuden bestå en optagelsesprøve i form af en hjemmeopgave og en efterfølgende samtale, hvis hjemmeopgaven godkendes.

Har du ikke en adgangsgivende eksamen, kan du søge om optagelse på baggrund af en dispensationsansøgning. Du skal kunne dokumentere en egenproduktion og/eller studier af særlig kvalitet i relation til studiet.

Hvad der angår kritik af Designskolen har jeg både hørt fra min mor som kender en hvis datter har gået der og hun siger at det er meget ustruktueret en skole og hun ville ønske at hun aldrig havde gået der. Men hun færdiggjorde det alligievel. Og jeg har også læst på nettet at der er mange der deler sammen holdning og det er altsammen fra 2015:

http://politiken.dk/kultur/ECE2569401/elever-raser-over-niveauet-paa-de-danske-designskoler/

http://www.idoart.dk/hvad-er-der-galt-pa-designskolerne/

Går du endelig på Danmarks designskole eller Kolding Designskole?

Mvh TRose


Svar #12
09. september 2015 af TRose (Slettet)

Maibrit Grøndal?

Har du endelig gået på Danmarks designskole eller Kolding Designskole?

Mvh TRose


Brugbart svar (0)

Svar #13
10. september 2015 af MaibritG

Jeg synes egentlig, at min uddannelsesbaggrund fremgår meget tydeligt af min Studieportalen-profil, herunder min tilknytning til design-uddannelserne i Kolding. Her har blandt andet har haft fag på Designskolen, hvilket gør mig i stand til at kunne udtale mig om studiemiljøet, optagelseskrav mv.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #14
10. september 2015 af TRose (Slettet)

ok. Hvad er dine erfaringer vedrørende om Dammarks Designskole eller Kolding Designskole?


Brugbart svar (0)

Svar #15
11. september 2015 af MaibritG

Hvad er det for nogle specifikke erfaringer, du søger? Er det om de har optaget folk med udelukkende en folkeskole-baggrund (det har jeg endnu ikke hørt om, og man kan sige, hvis hovedet ikke er gearet til en studentereksamen, hvordan skal man så klare en universitetsuddannelse, der er lidt mere fagligt krævende), er det studiemiljøet eller måden skemaet er bygget op? 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #16
25. september 2015 af TRose (Slettet)

Hvem har tisset på dine sukkerærter? Hvorfor er du så fornærmet over at man kan komme ind på en Danmarks designskole selvom man "kun" har en 9. klass? Det kan godt være det er universitetsuddannelse, men det er ikke ens betydning med at det er en særlig boglig tung uddannelse. Det handler jo om for at sige det meget firkantet at skabe ideer. Og bare fordi man ikke har en studentereksame har det ikke en skid at gøre med om man er dum, doven osv. Det er ikke alle der skal have en ungdomsuddannelse. Vi kan ikke alle sammen blive akademiker. Bare fordi der har nogle der har brugt mange år på at læse er ikke ens betydning med at de får en arbejde og tjener gode penge. Jeg syntes helt er du skal pakke det er snobberi langt væk.

Jeg har desuden valgt ikke at søge ind på designskole, men derimod Margrethe-skolen. Så du behøves ikke at din dyrebare tid for at hjælpe en der kun har en 9. klasse uddanelse...

Mvh TRose


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. oktober 2015 af MaibritG

Og bare fordi man ikke har en studentereksame har det ikke en skid at gøre med om man er dum, doven osv

Du behøver ikke lægge ord i min mund, jeg ikke på noget tidspunkt har insinueret. At dit eget fortolkningsapparat kommer til den konklusion, tja - den står for din egen regning. 

Det er ikke alle der skal have en ungdomsuddannelse. Vi kan ikke alle sammen blive akademiker.

Tja, så skulle du måske ikke søge ind på en akademisk uddannelse, som uddannelserne på Designskolerne repræsenterer. Der er en årsag til, at der i første omgang kræves en studentereksamen. Det handler nemlig ikke om bare, at skabe idéer - det kan du skabe uden en uddannelse - men også om en akademisk reflektion før, under og efter designproccessen. Så må du prioritere hvad DU rent faktisk vil og egner dig til - men det har du jo så også gjort, kan jeg læse.

Det andet "munddiarré", du skriver, vil jeg ikke kommentere yderligere på.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #18
20. november 2015 af TRose (Slettet)

Nårh men jeg har valgt at margretheskolen og har ansøgt så nu må jeg se om jeg bliver optaget :)


Skriv et svar til: Tøjdesigner - Designskolen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.