Debat

Hieraki på gymnasier

16. august 2015 af diskoler (Slettet)

Hvorfor tror I, at der er så meget hieraki på mange gymnasier? 

Jeg kan ikke se, hvad der adskiller 1g'ere så vanvittigt meget fra 3g'ere. Begge har selv valgt det. Og der er sågar nogen 1g'ere, der er ældre end 3g'ere, da det jo kommer an på om man tog 10. klasse etc. etc. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. august 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Er der heraki? Betyder det noget? For dig? Er det ikke ligegyldigt om nogle tror der er et heraki? Og hvor de i givet fald placerer sig selv og andre i herakiet?

Da jeg gik på HHX i sin tid har der intet betydende heraki. Os elever var naturligt grupperet, nogle gange efter klasse, andre gange efter hvor man kom fra (Dem fra Skagen var da godt nok mærkelige...). Størst afstand i herakiet var der mellem os på HHX og dem på STX. Dem på STX var ikke noget sammenligne med os, det var jo os fremtiden skulle baseres på. Her nogle år efter, viste det sig at heraki og grupperinger var totalt ligegyldige...

Hilsen Lars


Svar #2
16. august 2015 af diskoler (Slettet)

#1
Er der heraki? Betyder det noget? For dig? Er det ikke ligegyldigt om nogle tror der er et heraki? Og hvor de i givet fald placerer sig selv og andre i herakiet?

Da jeg gik på HHX i sin tid har der intet betydende heraki. Os elever var naturligt grupperet, nogle gange efter klasse, andre gange efter hvor man kom fra (Dem fra Skagen var da godt nok mærkelige...). Størst afstand i herakiet var der mellem os på HHX og dem på STX. Dem på STX var ikke noget sammenligne med os, det var jo os fremtiden skulle baseres på. Her nogle år efter, viste det sig at heraki og grupperinger var totalt ligegyldige...

Hilsen Lars

Grupperinger og hierarkier er ikke det samme. Et hierarki er en rangorden.

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. august 2015 af CULPØS (Slettet)

Det er kun "tabere", som tror at de er bedre end andre bare pga. at de tilhører en højere årgang. 

 


Svar #4
16. august 2015 af diskoler (Slettet)

#3
Det er kun "tabere", som tror at de er bedre end andre bare pga. at de tilhører en højere årgang.

Det kan jeg kun være enig med dig i. Men hvorfor er der så en så stor andel tabere på gymnasier? Hvorfor har gamle traditioner holdt ved?

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. august 2015 af CULPØS (Slettet)

Jeg tror ikke, at jeg er kompent nok til at svare dig på dit spørgsmål.

Jeg kan kun gætte:

Min søster som er 3. g'er, er én del af dén gruppe, som tror det handler om status og prestige. Hun fortæller ofte, at hun og hendes veninder får special behandling af andre medstuderende. Det er bl.a. i form af; invitationer til privat fester og kan tillade sig, at komme forsent til gymnasie-fester, hvor dem som kommer forsent ikke bliver lukket ind. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. august 2015 af CULPØS (Slettet)

Så kort fortalt. Det er sikkert idéen om at føle sig special og værdsat/respekteret. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. august 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

#4, taberne er vel dem som går på gymnasiet uden at have et formål med det?

#5, det du beskriver kalder jeg ikke heraki, men klikedannelse. Det er helt normalt, men ikke videre godt for det som det drejer sig om i gymnasiet. Indlæring, herunder almen dannelse.


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. august 2015 af CULPØS (Slettet)

I min bog ja.


Brugbart svar (1)

Svar #9
19. august 2015 af snylt (Slettet)

Faglig hiearki kan man ikke komme uden om. At gå i 3g er ikke det samme som i 1g.

Social hiearki er noget tåbeligt pis. Den stille, som ikke siger så meget i klassen (eller bare holder sig for sig selv på nogle tidspunkter) kan være et bedre menneske end 1,2 og 3g'erne tilsammen. 


Skriv et svar til: Hieraki på gymnasier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.