Dansk

Personkarakteristik

20. august 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

I forhold til en novelleanalyse - kan man godt lave en samlet personkarakteristik af de mest væsentlige personer og skrive lidt kort om de andre ??? eller skal man lave en karakteristik over hver enkelt person som har en afgørende rolle???

Synes ikke rigtig der står noget om det i den analyse jeg har fået leveret


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. august 2015 af Stats

Hovedpersoner og bipersoner

Alle andre personer skriver man ikke om.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
26. august 2015 af HFNU (Slettet)

Tak for svar:= men mit spørgsmål er om man kan lave en samlet analyse om hovedpersonerne f.eks. eller man skal skrive én karakteristik om hver især.

Vil også lige hører om man må indblande anaylse ind i sin karakteristikker, eller det skal være objektiv??

tak igen


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2015 af Stats

Subjektivt og objektivt er hinandens modesætninger..

Subjektivt = din egen mening

Du må aldrig være subjektiv i dine analyser... De skal altid være objektive..
De analyser du vil indblande skal have relavans, så hvis de er til at opbygge argumenter, så vil det være oplagt.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
27. august 2015 af HFNU (Slettet)

Ok tak -så jeg forstår det som at jeg gerne må analyser når jeg giver en beskrivelse af en af personerne i novellen f.eks. men jeg skal bare huske at være objektiv.


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. august 2015 af Stats

En personbeskrivelse er en af dine analyser. Først kan du dele personbeskrivelsen op i forskellige dele

• Den fysiske beskrivelse (tøj, køn, udseende, helbredstilstand osv.)
• Den sociale beskrivelse (Økonomi, sociale netværk(Familie, venner osv.), interesser, osv. osv.)
• Den psykiske beskrivelse (Selvopfattelse, følelsesmæssig tilstand, personlige karakter, osv. osv.)
Kulturelle beskrivelse (Social arv, livsværdier osv. osv.)

Disse punkter skaber et menneskes personlighed.

Når du analysere, skal du være opmærksom på, at tingene kan stå direkte eller indirekte. En god ting er, at når du har fundet frem til en hel masse, og inden du skal til at skrive, så "kæder" du tingene sammen. Ser om der er sammenhæng mellem punkterne. Det kan i de fleste tilfælde være en god idé, at se om der er sket en udvikling med hovedpersonen

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. august 2015 af Stygotius

"I forhold til en novelleanalyse - kan man godt lave en samlet personkarakteristik"   ??

Hvad betyder det ?


Svar #7
27. august 2015 af HFNU (Slettet)

1000 tak JohnForbesNash :) ...kan godt genkende det nu.


Skriv et svar til: Personkarakteristik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.