Samfundsfag

Økonomisk politik

25. august 2015 af signemrh (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej.

Jeg skal lave aflevering og er kommet i tvivl om opg. 3. 

Jeg skal finde fordele og ulemper ved dette citat: 

alle europæiske regeringer strammer op på de offentlige finanser på samme tid

Men jeg kan simpelthen ikke helt finde ud af, hvad jeg lige skal skrive og hvad der forventes? 
Jeg har vedhæftet opgave formuleringen. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2015 af Stats

Hvad sker der hvis alle sparer?

Lad os antage, at du er land A, jeg er land B, og en af dine andre kammerater er land C.

Jeg sælger varer, du sælger varer og din kammerat sælger varer... Men hvis du ikke vil købe varerne i C og B så får vi ikke det ønskede overskud... Hvis jeg heller ikke gider at købe fra A og C, så får I underskud... Og hvis C ikke gider at købe fra os, så får vi underskud... Det vil sige.. At man er afhængig af den private efterspørgsel...

Dvs. At hvis Vi, A, B og C skal have penge, så skal vi få det udefra..

Vi ville kunne forvente (hvis efterspørgsel i andre lande), at få overskud på betalingsbalancen, og vi vil få stabile priser... Ulempen vil så være, at der vil komme arbejdsløshed og faldende produktion (BNP ⇓)

Det er også derfra, at frygten for at man bruger al krudtet i første omgang, vil kunne betyde, at vi ikke kan bekæmpe den næste recession (dip effekten)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
25. august 2015 af signemrh (Slettet)

Så et øget udbud, men mangel på efterspørgsel, hvilket så er skyld i negative konsekvenser ved efterspørgslen? 

Og jeg skal lige forstå det med dip-effekten. Det er altså frygten at man får solgt sine produkter, får overskud på betalingsbalancen, hvilket dog vil resultere i arbejdsløshed og fald i BNP, hvilket så gør at når den næste recession kommer har man muligvis ikke ressourcer til at bekæmpe den på samme måde? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. august 2015 af Stats

Hvis regeringen ikke vil bruge penge, så investere de heller ikke. (Der bliver ikke brugt penge på nye skoler, flere medarbejder, tja...). Samtidig så vil der pålægges større afgifter og skatter på borgerne, hvilket ikke øger incitamentet til at bruge penge... Ergo, må det betyde en mindre efterspørgsel (men ikke for udlandet). En mindre efterspørgsel vil også betyde færre importvarer. Modsat, så vil virksomhederne og regeringen stadig eksportere til udlandet, og vi vil få overskud på den offentlige saldo

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. august 2015 af Stats

#2

Dip effekten, Korrekt.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
26. august 2015 af signemrh (Slettet)

Så hvilke fordele kan der være ved det? Indtil videre har jeg kun ulemper. 


Svar #6
26. august 2015 af signemrh (Slettet)

Er en fordel overskud på den offentlige saldo og eksport? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. august 2015 af Stats

Overskud på betalingsbalancen og offentlig soldo + stabile priser (ingen inflation, eller meget lille inflation), hvilket også er en konkurrencemæssig fordel.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Økonomisk politik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.