Kemi

Fischerprojektion

26. august 2015 af mollylar22 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej derude. Jeg vil gerne få hjælp til følgende opgave, som jeg har svært ved at løse.

Navngiv stoffet med følgende fischerprojektioner efter R,S-systemet.

                 F

                 |

 H _____  C  _____ Br

                 |

                Cl

Altså når jeg kigger på atomnumrene skulle det gerne være et R-system, men facit siger det er et S-system. Nogen der gerne vil forklare??

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. august 2015 af Soeffi

Fischer projektionen betyder at H og Br vender frem mens de andre vender bagud. Hvis du forerstiller dig at du drejer H så det vender bagud vil Br komme over til venstre mens F og Cl kommer over på højre side.

Ser du på det som et ur er H i midten, mens F er klokken 1, Cl klokken 5 og Br klokken 9. Vejen Br-Cl-F er mod uret og derfor S. 

Du er nød til at have et byggesæt for at kunne se det.


Svar #2
26. august 2015 af mollylar22 (Slettet)

#1

Fischer projektionen betyder at H og Br vender frem mens de andre vender bagud. Hvis du forerstiller dig at du drejer H så det vender bagud vil Br komme over til venstre mens F og Cl kommer over på højre side.

Ser du på det som et ur er H i midten, mens F er klokken 1, Cl klokken 5 og Br klokken 9. Vejen Br-Cl-F er mod uret og derfor S. 

Du er nød til at have et byggesæt for at kunne se det.

Når man drejer H, vil Br ikke komme over på venstre side??? Altså H og Cl vil vende bagud og Br og F vil vende mod mig??


Svar #3
26. august 2015 af mollylar22 (Slettet)

#1

Fischer projektionen betyder at H og Br vender frem mens de andre vender bagud. Hvis du forerstiller dig at du drejer H så det vender bagud vil Br komme over til venstre mens F og Cl kommer over på højre side.

Ser du på det som et ur er H i midten, mens F er klokken 1, Cl klokken 5 og Br klokken 9. Vejen Br-Cl-F er mod uret og derfor S. 

Du er nød til at have et byggesæt for at kunne se det.


Du har skrevet "Fischer projektionen betyder at H og Br vender frem mens de andre vender bagud. Hvis du forerstiller dig at du drejer H så det vender bagud vil Br komme over til venstre mens F og Cl kommer over på højre side.". Hvis fischerprojektionen betyder at H og Br vender frem, hvorfor skal jeg se på H der vender bagud??


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. august 2015 af Soeffi

#3

R og S vurderes ved at forestille sig at man holder om H og lader de andre atomer vende frem mod øjet. Det kræver at du ved hvordan de vender på tegningen, og det ved du for Fischer projektionen som nævnt. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. august 2015 af Soeffi

Fischerprojektion (med visning af bindingers retning i forhold til tegningens plan) til venstre og rummelig model til højre.

(http://web.chemdoodle.com/demos/2d-to-3d-coordinates)


Svar #6
27. august 2015 af mollylar22 (Slettet)

#5

Tak for dine besvarelser. Lige det sidste spørgsmål, indtil videre har jeg ikke kunne bestemme systemet uden at kigge på den 3D form. Er det egentligt muligt at bestemme systemet uden at opbygge modellen??


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. august 2015 af Soeffi

Man kan sige at Fischer projektionen viser det modsatte af virkeligheden, hvis H står til venstre eller højre.


Skriv et svar til: Fischerprojektion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.