Matematik

Forskellen på to kvartilsæt

27. august 2015 af gegge (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej jeg har slev beregnet opgaverne, men er der måske en der kan hjælpe mig med kommentere forskellen på de to kvartilsæt? ved ikke rigtig hvordan det skal gøres :-)

Jeg har vedhæftet et dokument med opgaven og beregningerne.

Kvartilsættene der skal sammenlignes er henholdsvis fra det konservative folkeparti og den anden er fra enhedslisten

På forhånd tak :-)

Vedhæftet fil: hjælp fra sp.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. august 2015 af stxelev12345 (Slettet)

Jeg ville nok kommentere på medianen, i hvert fald. 

I Det Konservative Folkeparti er medianen 42, mens den i Enhedslisten er 50,9. Dette betyder at 50% af Enhedslistens kandidater er 50,9 år eller herunder. Og at 50% af Det Konsetvative Folkepartis kandidater er 42 år eller herunder. Der er også stor variation i det øvre kvartil mellem Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti, så dette kan også evt. kommenteres. 


Svar #2
27. august 2015 af gegge (Slettet)

Tusinde tak!

så hvis jeg vil kommentere på den øvre kvartil skal jeg så skrive:

I det konservative folkeparti er den øvre kvartil 49,2, mens den i Enhedslisten er 58,9. Dette betyder at 75% af enhedslistens kandidater er 58,9 år eller herOVER(rigtigt?). Og at 75% af det konservative folkepartis kandidater er 49,2 eller herover.

??????


Svar #3
27. august 2015 af gegge (Slettet)

Og hvis jeg vil kommentere på nedre kvartil, så er det med 25% og så fx 25 år eller herUNDER (right)?


Skriv et svar til: Forskellen på to kvartilsæt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.