Dansk

Hjælp til komma

28. august 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg vil hører om i kan hjælpe mig med om kommaet er sat rigtigt i disse sætninger:

1.  Novellen lægger vægt på at vise den form for dualisme der er indbyrdes mellem de forskellige personer i novellen, god/dårlig, hellig/syndig, men samtidig er den med til at gøre os bevidste om hvordan vores tænkemåde kan være med til at dele, vores samfund op i en dualistisk univers. 

2. Efterfølgende, da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne, plukker hun nogle hvide blomster, og finder tante Inges røde tørklæde.

3.  Før Inge blev handicappet var hun en forfængelig kvinde, som plejede at grine og vise Mina, hvordan man plukker sine skæghår på hagen og overlæben når man blev ældre,( s.1 linje, 16). 

4. Hun kom sent hjem, da hun eftersigende kørte mad ud til Madsen, hendes ven, som var syg. 

5.Men på trods af dette, snapper den efter, bjæffer og river den,Mina.

Jeg har prøvet at læse kommareglerne, men føler mig ikke helt sikker i det endnu.

Tak igen


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2015 af Moderatoren

Se evt. disse videoer om kommareglerne. De er rigtig gode og let forståelige.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. august 2015 af Stygotius

Du har ikke szgt om du vil bruge startkomma eller om du vil lade være med det.

Det er valgfrit, men startkommaet frarådes af Dansk Sprognævn.


Svar #3
29. august 2015 af HFNU (Slettet)

Jeg at der skal komma mellem 2 heltsætninger, hvis de bindes sammen af et af disse konjunktioner og, eller, men, for, så.

Men det gør mig stadig i tvivl om min 1. sætning. 

 Novellen lægger vægt på at vise den form for dualisme der er indbyrdes mellem de forskellige personer i novellen, god/dårlig, hellig/syndig, men samtidig er den med til at gøre os bevidste om hvordan vores tænkemåde kan være med til at dele, vores samfund op i en dualistisk univers. 

Skal der komma foran hvordan??- tror det hedder et dualistisk univers-sorry.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. august 2015 af Stygotius

 Novellen lægger vægt på at vise den form for dualisme der er indbyrdes mellem de forskellige personer i novellen???? , god/dårlig, hellig/syndig, men samtidig??? er den med til at gøre os bevidste om hvordan vores tænkemåde kan være med til at dele, vores samfund op i (en) et dualistisk univers. 

Der skal kun komma foran "hvordan" hvis man bil bruge startkomma.

Hele dette  stykke er rodet tænkt og derfor rodet skrevet.

Man skal først vide præcis hvad det er man vil sige og derefter skrive.


Svar #5
29. august 2015 af HFNU (Slettet)

JOK- Jeg kan jo prøve at lave sætningen om..., vil gerne bede om hjælp til de andre sætninger. Er kommaerne sat rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. august 2015 af Stygotius

Det er meget svært at hjælpe dig når du stadig ikke sigver om du vil bruge startkomma eller ikke.

Et startkomma er et komma foran en bisætning, og brugen af det er valgfrit, men Dansk Sprognævn fraråder at man bruger det. Hvis man ikke vil bruge startkomma, skal der ikke komma foran f.eks. "hvis" - "når" - "at" - "fordi", og som regel heller ikke foran "som" og "der".


Svar #7
29. august 2015 af HFNU (Slettet)

Efterfølgende, da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne, plukker hun nogle hvide blomster, og finder tante Inges røde tørklæde.

Ja har læst om startkommaet-er bedst at undlade, men tror ikke jeg har sat rigtig komma i sætning nr 2. Er det rigtigt hvis jeg flytter kommaet efter hun i stedet for efter de voksne?

Efterfølgende, da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne plukker hun, nogle hvide blomster, og finder tante Inges røde tørklæde.


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. august 2015 af Stygotius

"Efterfølgende, da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne, plukker hun nogle hvide blomster(,) og finder tante Inges røde tørklæde."

Dette er ririgtigt

Hvad skulle et komma efter "hun" dog lave dér??

Der skal være et komma efter "voksne" fordi der altid skal komma efter en bisætning.


Svar #9
29. august 2015 af HFNU (Slettet)

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med bisætning? er bisætning og ledsætning det samme??


Svar #10
29. august 2015 af HFNU (Slettet)

Mina er grundled, de voksne er grundled og tager og lede er udsagnsled. Reglen er komma mellem 2.grundled og to udsagnsled ?-forstår ikke hvorfor der skal komma efter voksne, altså din forklaring om at der skal komme efter bisætning, er det fordi der sætningen begynder med : Efterfølgende, da der gør det er en bi-sætning? og resten er en helsætning? plukker hun nogle hvide blomster, og finder tante Inges røde tørklæde.


Brugbart svar (0)

Svar #11
29. august 2015 af Stygotius

Ja, bisætning og ledsætning er det samme.

"lede" er ikke verballed.

"da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne" er en tidsledsætning og som jeg sagde, skal der altid komma efter en ledsætning, -derfor komma efter "voksne".

"----da der gør"   ????

I sætningen "plukker hun, nogle hvide blomster, og finder tante Inges røde tørklæde." er der to verballed, (plukker - finder), men der er kun ét subjekt (hun), -derfor intet komma efter "blomster".


Brugbart svar (0)

Svar #12
29. august 2015 af Stygotius

-selv tak.


Svar #13
29. august 2015 af HFNU (Slettet)

"Efterfølgende, da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne, plukker hun nogle hvide blomster og finder tante Inges røde tørklæde.

Ok du siger hun er subjekt(grundled) hvad med tante Inges? det forstår jeg ikke helt så.

Hvorfor skal da komma efter efterfølgende??var det fordi det var en tidsledætning?efterfølgende angiver noget som sker efter???


Brugbart svar (0)

Svar #14
30. august 2015 af Stygotius

Ordet "efterfølgende" er sgu da ingen sætning (Du har selv sagt at en sætning skal indeholde et grundled og et udsagnsled), men et adverbialled, og et sådant i begyndelsen af en sætning sætter man tit et komma efter.

"tante Inges" er da ikke noget selvstændigt søtningsled, men et adjektivisk underled til  "tørklæde".


Svar #15
30. august 2015 af HFNU (Slettet)

Uhmmm.... har ikke sagt at efterfølgende var en sætning, jeg skrev om der skulle komma efter ordet: efterfølgende , fordi der kom en tidledsætning efter?? det var ment spørgsmål.

Men tror nu alligevel jeg forstår din forklaring 


Svar #16
30. august 2015 af HFNU (Slettet)

ment som et spørgsmål mener jeg.... Men helt iorden tror det er fordi du siger det er et adverbialled


Brugbart svar (0)

Svar #17
30. august 2015 af Stygotius

Jeg forstår dig ikke. Du skrev da til mig "Hvorfor skal da (der) komma efter efterfølgende??var det fordi det var en tidsledætning?"

Ordet "efterfølgende" er ikke en del af ledsætningen "da Mina tager til skoven for at lede efter de voksne", men et adverbialled til hovedsætningen/helsætningen  "plukker hun nogle hvide..............." 


Svar #18
30. august 2015 af HFNU (Slettet)

Er der nogen der kan fortælle mig skal der komma før fra? f.eks. fra hendes opvækst? eller fra hendes liv??


Brugbart svar (0)

Svar #19
30. august 2015 af Stygotius

"fra hendes opvækst" ??

"fra hendes liv" ???

Hvor står det ???


Svar #20
31. august 2015 af HFNU (Slettet)

Jeg vil gerne skrive den her sætning :  

Ditlevsens romaner, og noveller afspejlede problemer fra hendes opvækst, og hendes  konfliktfyldte privat liv, med druk, skilsmisser, narko og selvmordstanker.

Jeg er bare ikke helt sikker på om jeg har sat kommaerne rigtigt?? skal da komma efter hendes opvækst, eller før fra.

Tak


Skriv et svar til: Hjælp til komma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.