Samfundsfag

Inflation? Hjælp til at knække koden!

29. august 2015 af Henry1505 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! 

Jeg sidder med en aflevering til i morgen, men kan simpelthen ikke komme videre. Opgaven handler om Kina og den økonomiske krise, hvor jeg blandt andet skal analysere nogle indikatorer for Kinas økonomi.

Meget tyder på, at Kina benyttede sig af ekspansiv finanspolitik igennem krisen, eftersom prognosen for 2009 viser  et undskud i nettooverskudet for deres offentlig budget. Ligeledes ses der, at arbejdsløsheden er faldene. Men så står der i prognosen at den årlige inflation for 2009 ligger på -0,1. Hvordan kan det være, og hvordan hænger det sammen?

Jeg håber I kan hjælpe! Jeg har vedhæftet filen med prognoserne :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2015 af Soeffi

Negativ inflation er ikke nødvendigvis godt. Arbejdsløsheden er nogenlunde konstant vil jeg sige.


Svar #2
29. august 2015 af Henry1505 (Slettet)

Yes, er med på at negativ inflation ikke er godt. Jeg er mere ud efter en forklaring. Ellers tak for svar :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2015 af Soeffi

#1

Nettotilgodehavender kan være tegn på at Kina sælger mere end de køber. Det kan skade verdenshandelen i længden, da Kina her spiller en stor rolle.


Brugbart svar (1)

Svar #4
29. august 2015 af Stats

  

BNP er værdien af den samlede produktion fratrukket værdien af de anvendte rå- og hjælpestoffer. BNP pr. indbygger er stigende i hele analyseperioden og stiger med 28,14 %. Dette kan skyldes, dels at arbejdsløsheden er faldende, og dels den høje inflation, samt underskud på de offentlige finanser. At man estimere BNP'en i 2009 til at være 6.546 er en stigning på 9,65% i forhold til sidste år, hvilket er forholdsvist meget, men kendetegner lande som er ved at blive ved at blive I-lande. BNP bliver ofte brugt som en størrelse på et lands økonomi og velstand, hvilket er stigende og hvilket må siges at være godt.

Som nævnt i BNP'en, så kunne én af årsagerne til den positive fremgang i BNP'en skyldes, at arbejdsløsheden er faldet. Arbejdsløsheden er faldet med 3,16% hvilket er positivt. Da der nu er flere i arbejde, så må det alt andet lige, betyde at der er en øget efterspørgsel i landet. Konsekvensen kan være stigende priser, hvilket også er tilfældet her.

Den årlige inflation er steget med 193,33 % hvilket er meget. Konsekvensen på denne inflation, kan være negativ, idet at man helst ikke vil låne penge, og dermed ikke investere. Dette kan sætte en bremser på landets økonomi hvis udviklingen fortsætter. At prognosen sige, at de vil få en deflation i 2009, vil igen betyde, at man holder igen med at investere. Alt i alt, så har Kina problemer, med at følge med, hvilket er kendetegner lande i nød.

Det offentlige budget er svingende. Det falder i gennemsnit med -0.41 procent, hvilket er som regel er kendetegnet for ekspansiv finanspolitik. I 2009 estimere man at det offentlige budget vil falde med -3,3%, hvilket sandsynligvis er grundet den estimeret deflation i 2009. 

Samtidig ser man, at deres tilgodehavende i udlandet er stigende, hvilket er positivt. Men man kan komme ud i, at man har lånt for meget ud i forhold til det man får igen.

Konklusion:
Kina er i fremgang og i virkelig høj kurs, samtidig anvender Kina ekspansiv finanspolitik, hvilket kan ses, ved at der er underskud på de offentlige finanser. Her burde Kina have brugt kontraktiv finanspolitik, for at undgå den krise med inflationens tårnhøje niveau, og dermed, sikre sig, at man ikke går direkte fra højkonjunktur til lav konjunktur. Man ser ifølge prognoserne, at Kina vælger at sætte kraftigere ind med ekspansiv finanspolitik, for at undgå at komme i lavkonjunkturen. Samtidig så burde Kina også kunne se, at der er for meget gang i hjulene, og have sparet på lånene til udlandet, og på denne måde, have flere penge at kunne stå igen med.

(Min tolkning)

(finanskrisen kom i 2008...)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
29. august 2015 af Henry1505 (Slettet)

Mange tak Dennis! Det var en meget stor hjælp! Mit spørgsmål er i den grad blevet besvaret! 

Rigtig god søndag til dig!


Skriv et svar til: Inflation? Hjælp til at knække koden!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.