Matematik

Vektorfunktion i planen

29. august 2015 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan man finder komposanterne P(x,y) og Q(x,y) via matematisk modellering, eftersom z er lig nul.

Derudover så kunne jeg godt tænke mig at vide hvorvidt grænseværdierne for P(x,y) og Q(x,y) er tal eller evt. andet.

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2015 af peter lind

Det kommer jo meget an på hvilken model, der er tale om


Svar #2
29. august 2015 af Yipikaye

Hej igen

Jeg tænkte mere sådan generelt hvordan man finder komposanterne P(x,y) og Q(x,y), da disse ligger i planen, og eftersom z er lig nul.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. august 2015 af peter lind

Tænk på vektorfunktioner som beskriver det skrå kast med og uden gnidning, ladet partikels bevægelse i et magnetfelt, planeter, måner, kometer og lignendes bevægelser i et tyngdefelt. Der er mange muligheder, så det bliver nok umuligt at give et generelt svar


Svar #4
29. august 2015 af Yipikaye

Hej igen

Har ikke rigtigt forstået det sidste svar. Det er noget tid siden, at jeg har haft fysik, men hvis nu vi tager det skrå kast. Så er det vel en skalar funktion i én variabel, en såkaldt andenordens polynomium, som man har skrevet om til en vektor funktion, ved at parametersere stedkoordinaterne x og y. Det skrå kast er vel sådan sét en vektor funktion i linjen og således ikke i planen.

Lad os sige at vi har en eller anden sø, som er udformet på en mærkelig måde, og som ligger i planen, altså z lig nul. Hvordan finder man så P(x,y) og Q(x,y), som udgør komposanterne i vektor funktionen i planen.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august 2015 af peter lind

Du har ret i at det skrå kast er en vektorfunktion af en variabel. Jeg illustrerer blot ud fra fysikken, at der er mange muligheder, så du skal ikke forvente at der er et generelt svar. Hvis du vil have et andet eksempel kunne det være vektorfunktionen for et elektrisk eller magnetisk felt. Med dit eksempel med søen, skal du også have at vide hvad for et vektorfelt, der er tale om. Hvis det er strømmen i søen og søen er stillestående er vektorfuktionen 0 funktionen; men det gælder jo langt fra altid


Skriv et svar til: Vektorfunktion i planen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.