Matematik

korrekte naotation af grundmængde, definitionsmængde og værdimængde ??

29. august 2015 af 321bj (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen.

Hvordan skriver jeg min grundmængde for ligninger, når jeg fx skal skrives x tilhører alle de reelle tal forskellig fra 3 og 5. Eller x tilhører alle de relle tal større end 2?

Det samme med definitionsmængde og værdimængde for funktioner. Hvordan skal det skrives, fx funktionens værdimængde er alle de reelle tal større end 2.

Jeg kan ikke huske den korrekte matematiske notation og jeg har ikke bogen fra sidste år. Jeg ved dog godt værdimængde betegnes Vm(f) og definitionsmængde betegnes Dm(f)

Jeg håber, I kan hjælpe mig.


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. august 2015 af peter lind

x alle reelle tal bortset fra 3 og 5   R\{3, 5}

x alle reelle tal større end 2   {x∈R| x>1}


Svar #2
29. august 2015 af 321bj (Slettet)

Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. august 2015 af AskTheAfghan

Dm(f) eller Vm(f) er ikke nogle standarde notationer. Det er noget, nogle forfattere selv har defineret.

A1 := { x∈R : x ≠ 3 ∧ x ≠ 5 }.     fx. en (bestemt) funktion er defineret for alle x ∈ A1.

A2 := { x∈R : x > 2 }.    fx. g(x) = 1/sqrt(x - 2) er defineret for alle x ∈ A2. Det er samme som at sige x ∈ Dm(g), selvom der ikke er angivet noget bestemt for definitionsmængden. På den anden side, kan man skrive g(x) ∈ (0, ∞), eller blot g(x) ∈ Vm(g) uden at specificere dens mængde.

Hvis du ønsker at løse en ligning x2 = 4, så kan løsningsmængden skrives på den måde

L := { x∈R : x2 = 4 } =  { x∈R : x = ±4 } = {-4, 4}. Det betyder, at x2 = 4 gælder for alle x∈ L.


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. august 2015 af Eksperimentalfysikeren

Det er første gang, jeg ser et kolon i denne forbindelse. Det korrekte er, som Peter Lind skriver, en lodret streg.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. august 2015 af SuneChr

# 4
Skulle vedkommende i # 3, og andre, være i tvivl om, hvordan den lodrette streg sættes, er der på nogle tastaturer en lodret streg på samme tast som accent grave og aigu [`´] . Denne nedtrykkes sammen med
[alt gr]  |


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. august 2015 af AskTheAfghan

#4     Der er ikke nogen forskel. Du kan læse mere om Set-Builder Notation på Google, f.eks. [LINK] eller [LINK].


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. august 2015 af SuneChr

# 6
SP 3008151416.GIF

Vedhæftet fil:SP 3008151416.GIF

Brugbart svar (0)

Svar #8
30. august 2015 af AskTheAfghan

#7    Ah ok. Jeg forstår bekymringen. Det samme gælder for |, da a | b læses som "a går op i b", dvs. b/a. Det er nok vigtigere at forstå konteksten.


Skriv et svar til: korrekte naotation af grundmængde, definitionsmængde og værdimængde ??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.