Matematik

maple - opgave

30. august 2015 af LouiseJense (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogen, der ville hjælpe mig med denne opgave... 

Jeg skal nemlig bruge maple, men det fungerer ikk helt ved mig. 

Opgave 1 

En potensiel udvikling f har proportionalitetskonstant 12 og f(3) = 240 
Bestem f(4) 

Skal man så ikk bruge  f(x) = b · xa formel? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2015 af nm26 (Slettet)

Den generelle form for en potensfunktion er f(x)=b x^a. Her ville jeg ikke kalde b for proportionalitetskonstanten, medmindre man siger, at f er proportional med x^a. - hvis vi siger det, og indsætter f(3)=240, får vi:

240=12*3^a - her har du altså én ligning med én ubekendt. Den skal du bare løse:240=12*3^a\Leftrightarrow \frac{240}{12}=3^a\Leftrightarrow 3^a=20\Leftrightarrow a ln(3)=ln(20)\Leftrightarrow a=\frac{ln(20)}{ln(3)} 

så har du nu både a og b og nu har du forskriften for f. Så skal du bare sætte x=4 i forskriften og bestemme f(4).

Hvis jeg altså har forstået opgaven rigtigt med den der proportionalitetskonstant.


Svar #2
30. august 2015 af LouiseJense (Slettet)

Altså er a : ln(20) / ln(3) ? 

hvad er b så? Hvilken forskrift snakker du om? 

Er lidt forvirret her, sorry :( 


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. august 2015 af nm26 (Slettet)

Ja, a er ln(20)/ln(3) - det kan du lige regne ud på lommeregneren.

Tror jeg ville sige, at b er 12 - men er ikke 100% sikker på, at det er det der menes med proportionalitetskonstant.

Når du har a og b, så har du jo en forskrift for din potensfunktion (kig på den generelle potensfunktion). Hvis du så indsætter x til at være 4 i forskriften finder du f(4)


Svar #4
30. august 2015 af LouiseJense (Slettet)

SÅ forskriften hedder : y = 2,72 x + 12 

= 2,72 · 4 + 12 = 22.88

Passer det? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. august 2015 af nm26 (Slettet)

Nej, nu har du jo gang i en lineær funktion. Var det ikke meningen det skulle være en potensfunktion? I en potensfunktion skal b ganges med x, og x er opløftet i a


Svar #6
30. august 2015 af LouiseJense (Slettet)

ups.. det er mig.. du har ret 


Skriv et svar til: maple - opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.