Fysik

Analog Signal

30. august 2015 af Mathnerdsx - Niveau: Universitet/Videregående

En opgave jeg ikke er helt sikker på i min bog...- Estimere den approksimerede værdi af den minimume prøveudtagelse rate, som skal sikre at output ligner input.

Jeg har i opgaven givet en funktion: v(t)=A*sin10^4t A er konstant, t er i sekunder. Graferen beskriver en sinusformet funktion, v er volt.

I opgaven skal der deusden tegnes grafer for 40000 sampling rates og 1000 sampling rates...


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2015 af hesch (Slettet)

For god ordens skyld:  minimume  →  minimale.

Sample rate kan oversættes til samplingsfrekvens ( hvor mange samples pr. sekund ).

Nu er det så stærkt individuelt, hvornår to signaler "ligner" hinanden. Frekvensen for det analoge signal er 1592Hz, og jeg ( smagsdommer ) vil da mene at 40 samples pr. periode får de to kurver til at "ligne" hinanden, hvilket så giver en samplingsfrekens = 63662Hz.

Nyquist's stabilitetskriterium siger minimum 2*1592Hz = 3184Hz, men så bliver den samplede kurve en trekantkurve, og det synes jeg ikke "ligner" en sinuskurve.  Men et samplet system med denne frekvens vil kunne laves stabilt, siger Nyquist.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. august 2015 af hesch (Slettet)

Ad #1:

Du kan se her, at samplingen går galt, når fs < 2f :


Skriv et svar til: Analog Signal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.