Fysik

Isotoper

30. august 2015 af sofi5709 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle :)

Har nogle opgaver som jeg ikke helt kan finde ud af, fordi vi lige er begyndt at lære om det. 

1. Hvor mange stabile isotoper findes der af guld? Opskriv dem på standardformen

2. Der er grundstoffer, der kun har én stabil isotop. Angiv de fem grundstoffer, som kun har én stabil isotop. Grundstofferne skal findes i de første tre perioder i det periodiske system

3. Hvilket grundstof har flest isotoper?

4. Blandt grundstofferne i det periodiske system med numre lavere end 82 findes der kun ét, der ikke har stabile isotoper. Hvad er dette grundstofs symbol, navn og nummer?

Jeg følger generelt meget med i F/K undervisningen og synes det er utrolig spændende! JEg har bare ikek helt forstået det med isotoper, så hvis nogen har lyst til at forklare, hvordan man evt. finder ud af nogle af disse opgaver er I meget velkommene til at forklare - altså kun hvis I har lyst!  

Mange tak på forhånd :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. august 2015 af peter lind

1. Du slår op i en tabel over isotoper for guld. I den ser du efter hvor mange isotoper der findes, som er stabile.

De følgende opgaver er alle af samme karakter. Du skal simpelthen slå op i en isotoptabel


Skriv et svar til: Isotoper

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.