Fysik

Hvorfor koger blodet, når trykket bliver lavt?

31. august 2015 af AndersPetersenn (Slettet) - Niveau: A-niveau

Ja mit spørgsmål er  - Hvorfor koger blodet, når trykket bliver lavt? Tænker mere i forhold til når man befinder sig i rummet..


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2015 af peter lind

Der er gasser opløst i blodet. Der gælder at P*V = n*R*T Hvis trykket falder vil gasserne udvide sig og give anledning til "kogningen"


Svar #2
31. august 2015 af AndersPetersenn (Slettet)

Kan du sende mig et link? Vil gerne blive klogere på det og har ikke kunne finde et sted hvor der står noget om det.


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2015 af peter lind

Det kan jeg ikke. Jeg kender begrebet fra dykkersyge. Hvis en dykker stiger for hurtigt op bliver opløste gasser frigivet, så der kommer bobler i blodet. Dette er livsfarligt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
31. august 2015 af hesch (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. september 2015 af Soeffi

#0. Du tænker muligvis på film, hvor man har set mennesker eksplodere, fordi de udsættes for vacuum. Jeg er ikke sikker på hvor pålidelige kilderne er, men man eksploderer ikke - i følge internettet - ved at blive udsat for vacuum, og man kan god overleve det i nogle sekunder uden mén. Derimod kan man rent faktisk eksplodere ved et stort og plydseligt trykfald, hvis man opholder sig i et trykkammer, hvor man tækker vejret. Så vidt jeg forstår er det luften udvidelse i blodet, der forårsager eksplosionen og ikke at blodet koger. 

Dykkersyge er en mildere, men stadig livstruende form, hvor der dannes luftbobler i blodet, fordi luft indåndet under højt tryk, ikke længere er opløseligt i blodet, når trykket falder. Fridykkere udsættes ikke for dykkersyge, da de ånder ind ved overfladen og ikke trækker vejret mens, de bevæger sig ned i havet. Derfor kan de uden problemer gå fra 1 atmosfæres tryk til 10 atmosfæres tryk i ca 100 meters dybde og tilbage til overfladen.

Det er muligt at vand koger ved 37 grader ved lavt tryk, men man skal huske at huden opretholder et tryk inde i kroppen, dvs. blodets tryk bliver ikke nul fordi kroppen befinder sig i vacuum.


Skriv et svar til: Hvorfor koger blodet, når trykket bliver lavt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.