Dansk

Dansk lektier... Hiphop sprog HASTER MEGET!!!

31. august 2015 af 102938475 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har 12 spørgsmål, som skal besvares til imorgen. Men jeg kender ikke svarende til de 6 første. De siger:

1. Hvad er betydningslån, og hvad giver det hiphoppen mulighed for?
2. Hvad er idiomer ?
3. Hvad opnår man med leg med idiomer?
4. Hvad forstås der ved målområde/kildeområde?
5. Hvad er en usammenhængede sammenligning? Find selv på to eksempler!
6. Find også på to eksempler på usammenhængende sammenligning baseret på lyd 

Håber vildt meget, at I kan hjælpe mig. På forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2015 af Stygotius

1 Betydnignslån er det at nogle personer bruger et ord i en betydning som det ikke har på dansk, men på et fremmed sprog.  Når nogle mennesker bruger ordet "patetisk" og tror at det betyder "ynkelig eller "elendig", har det ikke noget med dansk at gøre, men er et forsøg på at vvigte med at man har set et lignende ord på engelsk. Det er et ret  latterligt fænomen. Det samme sker når visse personer tror at man kan "adressere" et problem på dansk. Det er latterligt nonsens.

2  Et idiom er et udtryk som er specielt for et bestemt sprog, og hvis samlede betydning ikke er den betydning som de enkelte ord har. Det danske udtryk" at tage benene på nakken" betyder ikke at man skal vride sine ben om på nakken, men at man skal skynde sig. Det er et idiom. "Idiom" er i sin bund og grund det samme som vi har i ordet "idiot". Græsk "idios" =  "privat" eller "særlig".

3  Man kan måske opnå leg med idiomer hvis man lader dem bestyde det som de enkelte ord i dem betyder.  Hvis man tager en tom gryde og skrider over en å  og kommer tilbage med gryden fuld af vand, har man leget med idiomet "at gå over åen efter vand"., dvs. opået noget der kunne være gjort på en meget lettere måde.

4  Et kildeområde er et udtryk fra læren om metaforer og er det område som man tager et udtryk for at bruge det på en andet område (målområdet). Når vi taler om en stols "ben", har vi taget "ben" fra kildeområdet den menneskelige anatomi og brugt det på målområdet møbler. 

Når vi siger "han blev helt slået ud af skilsmissen", har vi taget  "slå ud" fra kildeområdet boksning og brugt det på målomådet "psykologi".

5  Sagen er lige så indviklet som et garnnøgle  /  Hendes sind er hårdt som granit.

6  Hun spiller altid musik lige så højt som Rundetårn../  Man skal ikke spille de høje toner lige så højt som de dybe. .


Svar #2
31. august 2015 af 102938475 (Slettet)

Tusind tak skal du have. :D 

Men jeg tror ikke, at jeg er med på hvad en usammenhængende sammenligning er. Tak


Skriv et svar til: Dansk lektier... Hiphop sprog HASTER MEGET!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.