Kemi

Pufferligningen?

01. september 2015 af karenvivild (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen, 

jeg har altid fået at vide, at et puffersystem består enten af en mellemstærk base eller af en mellemstærk syre fx 

CH3COOH (aq) + H2O (l) ? CH3COO− (aq) + H3O+(aq) --> Ved denne reaktion er ethansyre en svag syre, hvilket pufferligningen kan anvendes. 

Men så får jeg et andet eksempel: 

CH3COOH (aq) + OH− (aq) → CH3COO− (aq) + H2O (l)  , hvor OH- står for NaOH, som er en stærk base, hvilket jo er i modstrid med definitionen, at "et puffersysten består enten af en mellemstærk base eller af en mellemstærk syre".

Her har vi en mellemsvag syre= ethansyre, som reagerer med en stærk base? Siden det er en stærk base, kan man da ikke anvende pufferligningen? 

Jeg håber at i vil gøre mig lidt klogere på dette emne. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. september 2015 af mathon

En puffer er et korresponderende svagt syre/basesystem.

Begyndes med CH_3COOH som tilsættes en mindre mængde OH^-,
vil der i opløsningen opstå en ligevægt mellem restmængden af den svage syre CH_3COOH og dens dannede korresponderende svage base CH_3COO^-.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. september 2015 af mathon

            \underset{c_s-\alpha \cdot c_s}{CH_3COOH}\; +\;\underset{\alpha \cdot c_s}{ OH^-}\; \rightarrow \; \underset{\alpha \cdot c_s}{CH_3COO^-}\; +\; H_2O\; \; \; \; \; 0<\alpha <1     


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. september 2015 af mathon

ligevægt:

                  CH_3COOH\; _{\textit{(aq)}}\; \; \rightleftharpoons \; \; CH_3COO^-\; _{\textit{(aq)}}

                         pH=pK_s+\log\left ( \frac{\alpha }{1-\alpha } \right )

                      


                       


Svar #4
02. september 2015 af karenvivild (Slettet)

Mange tak!


Skriv et svar til: Pufferligningen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.