Matematik

Opstil en vektorfunktion der beskriver banekurven for punktet P

01. september 2015 af mahiko94 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Opgaven lyder ligeså

Information:

"I mange forlystelsesparker kan man få en karruseltur i ”Tekopper”. Karrusellen består af en cirkelformet plade, der kan dreje omkring centrum. På pladen er der anbragt et antal mindre roterende karruseller. Hver af de små karruseller er indrettet som en tekop med plads til et antal personer. På figuren er vist 3 karruseller. Projektet går ud på at beskrive den bevægelse som en person placeret i en af kopperne foretager under karruselturen. Her ses det hele lagt ind i et koordinatsystem. Vi ser personen P’s position Pt til tiden t sekunder. Den store plade drejer om punktet M og tekoppen drejer om punktet K. Her er vist at pladen roterer i positiv omløbsretning og tekopperne i negativ omløbsretning."

Opgaven lyder sådan her: Opstil en vektorfunktion der beskriver banekurven for punktet P.

Jeg er lidt usikker på hvordan jeg skal fortsætte, da der arbejdes med en cirkel.

Håber virkelig på at der er en der kan fortælle mig hvordan det er jeg skal bærer mig ad.

(Billedet af eksempelet er vedhæftet)

Vedhæftet fil: vektor.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. september 2015 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. september 2015 af peter lind

Vektorfunktionen for en cirkelbevægelse med centrum i C og punktet P på cirklen er  CP = r(cos(ωt), sin(ωt) ) Her er det sammensat af to cirkelbevægelser hvor centrum for den første cirkelbevægelse er M og punktet på cirlen er  K. På den anden cirkel er de tilsvarende punkter K og Pt. Der gælder nu at MPt = MK+KPt


Svar #3
01. september 2015 af mahiko94 (Slettet)

#2

Vektorfunktionen for en cirkelbevægelse med centrum i C og punktet P på cirklen er  CP = r(cos(ωt), sin(ωt) ) Her er det sammensat af to cirkelbevægelser hvor centrum for den første cirkelbevægelse er M og punktet på cirlen er  K. På den anden cirkel er de tilsvarende punkter K og Pt. Der gælder nu at MPt = MK+KPt

Men så vidt jeg har forstået, skal jeg lave min egen vektorfunktion med selvvalgte tal. Dog ved jeg ikke, hvordan jeg får den til at se realistisk ud.


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. september 2015 af peter lind

De egentlige valgfrie tal er radius og ω for de to cirkler samt koordinaterne for M. For det sidste vil det nemmeste være at vælge M til at ligge i koordinatsystemets begyndelsespunkt. Jeg kan ikke se noget problem i at få det til at se realistisk ud


Skriv et svar til: Opstil en vektorfunktion der beskriver banekurven for punktet P

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.