Religion

Mircea Eliade(1907-1986)

02. september 2015 af HFNU (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg er ved at læse omkring religionshistorikkeren Mircea Eliade, og hans teorier : Religion udtrykker sande forestillinger om det hellige. 

Vil gerne hører om der er nogle der kan hjælpe mig til at forstå denne sætning; Det hellige er et element i bevidstheden struktur og ikke et stadium i denne bevidstheds historie.

hvordan skal det forståes??


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2015 af mathon

almindeliggjort:

    Grundmuren i et hus er et element i husets struktur og ikke et stadium i husets historie.

til sammenligning med

    Det hellige er et element i bevidsthedens struktur og ikke et stadium i bevidsthedens historie.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. september 2015 af mathon

Det hellige er et uforanderligt forud eksisterende element i bevidstheden, som ikke ændres af dennes udvklingshistorie = det helliges eksistens er indiskutabel.


Svar #3
05. september 2015 af HFNU (Slettet)

Tak for svar:)  Vil lige være helt sikker på jeg forstår det du skriver helt rigtigt så vil lige nævne noget som står om Eliade i vores bog:

På et eller andet tidspunkt i deres liv, møder de fleste mennesker dette hellige, noget som er absolut ekstraordinært og overvældende. De føler sig grebet af en virkelighed, som er helt "anderledes" end dem selv- noget mystisk, ærefrygtindegydende, kraftfuldt og smukt. Dett er en erfaring af det hellige. Han går derfra ets kridt videre og erklærer, at det hellige er det, der er ubestrideligt virkeligt.

Til Eliades test står der som overskrift: Religion udtrykker sande forestillinger om det hellige: Eliade

Mener Eliade at : som du skriver -at det hellige er virkeligt??Han siger også at religion er noget centralt i alle kulturer. 

Så han mener at religion eksisterer??? og ikke er en projektion( som Nietzsche og Feuerbach)?

"Han skriver, også et menneske er ensbetydende med at være "religiøs". Det vil sige at han tro på det hellige som noget sant - og han faktisk har et positivt syn på religion??


Skriv et svar til: Mircea Eliade(1907-1986)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.