Fysik

Trykket i en væskesøjle

02. september 2015 af Pizzaglad - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har en fysik-opgave, som lyder: 

"Prøv, om du kan forudsige, hvad densiteten af luft er ud fra formlen for tryk i en væskesøjle og dit forsøg."

I mit forsøg kom jeg frem til to ligninger: 101.5*(0,09999)^h og -0,01317*h+101,5 (det er meningen at der skal være 2 formler i dette tilfælde).
Og jeg ved,at formlen for trykket i en væskesøjle er p=rho*g*h+p_atm

Nogen forslag til, hvordan jeg bærer mig ad med at finde densiteten af luft ud fra disse oplysninger?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2015 af peter lind

Du må altså fortælle os noget mere om det forsøg, hvis vi skal kunne hjælpe dig. Du har kun en ligning nemlig for trykket i en væskesøjle. De to andre er bare udtryk


Svar #2
03. september 2015 af Pizzaglad

Jeg har lagt øvelsesvejledningen ud, som hedder 'Øvelse Den barometriske Højdeformel', og graferne som er sat ind i databehandlingen, er mit øvelsesresulatet. I diskussionen er spørgsmålet beregningen af densiteten  af luft ved de givne formler. 
Håber virkelig I kan hjælpe mig, rapporten skal afleveres meget snart :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. september 2015 af peter lind

Din formel for tryk skal være p = -ρ*g*h+p0. hvor p0 er trykket ved h = 0. (trykket aftager med h).  Sammenlign dette med din regression resultat


Svar #4
03. september 2015 af Pizzaglad

Må jeg selv bestemme højden og hvad skal der stå på p's plads? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. september 2015 af peter lind

du skal bare sammenligne.

Din lineære regression

p = -0,01317*h+101,5

den teoretiske formel

p = -ρ*g*h+p0


Svar #6
03. september 2015 af Pizzaglad

Jeg føler mig temmelig dum lige nu, men kan du forklare det på en anden måde? Jeg er stadig usikker på, hvad jeg egentlig skal gøre :/


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. september 2015 af peter lind

De to formler skal jo angive det samme så

-ρ*g*h = -0,01317*h

og

p0 = 101,5     enheder?


Svar #8
03. september 2015 af Pizzaglad

101.5 er i kPa 

for den lineære er -0,01317 i kPa/m :)


Svar #9
03. september 2015 af Pizzaglad

Ok, jeg har fundet ud af det. Men kan du så også hjælpe mig med, hvordan jeg beregner, i hvilken højde, der ikke vil være mere luft? Jeg har sat et billede ind, hvor jeg har prøvet at udføre den opgave. :)

Vedhæftet fil:Højde og luft.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #10
03. september 2015 af peter lind

metoden er rigtig


Svar #11
03. september 2015 af Pizzaglad

Dejligt! Et sidste spørgsmål. Hvordan skal jeg genoverveje mit svar i punkt 1 om hvilken graf der er bedst? Jeg havde valgt den eksponentielle funktion. Men jeg ved ikke om min beregning af højden, hvor der ikke er mere luft har noget med genovervejelsen af gøre. Kan du bare give mig et lille prej om, hvad jeg skal gøre? :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
03. september 2015 af peter lind

Du kan lave et plot med data og regressionskurven og se hvilken der stemmer bedst. Matematisk mere præcist  skal du se på r2. Den skal være så tæt på 1 som muligt


Svar #13
03. september 2015 af Pizzaglad

Et plot med data fra mine to grafer?


Brugbart svar (0)

Svar #14
03. september 2015 af peter lind

et plot med dine observerede data og regressionkurverne


Skriv et svar til: Trykket i en væskesøjle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.