Historie

Kildekritisk analyse af lov

03. september 2015 af Emma4058 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! 

Jeg sidder med min AT i faget historie og engelsk. 

I historie har jeg valgt en lovtekst fra 1800-tallets Amerika (vedhæftet). 

Jeg er i tvivl om, hvordan jeg skal udføre kildekritik på en lov. Der er så mange guides til, hvordan man laver kildekritik af beretninger - men er dette ikke mere et levn? Eller er jeg helt galt på den? 

Er der nogen, der har nogle fifs til, hvordan jeg kan lave en kildekritisk analyse af en lov?

    Kan den f.eks. være subjektiv/objektiv? Og hvordan kan den have en tendens, når det ikke er holdninger og meninger, der er skrevet ned? Osv. 
 

Vedhæftet fil: Lov.AT.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2015 af Bang7812

først og fremmest må du jo se hvor loven er beskrevet fx hvis det er en lov som en cevil person beratter om kan man jo ikke være sikker på hvorvidt at loven eksistere eller hvis den cevile person har gengivet loven forkert. men hvis loven er beskrevet i en bog om love udgivet af den amerikanske stat er den nok god nok. du kan også se på hvor gammel loven er. fx er der nogle love i danmark der er fra jyskelov og der er der tvilv om hvad loven går ud på eller om lorven i det hele taget er gælende.


Skriv et svar til: Kildekritisk analyse af lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.