Studievalg og videregående studie

STX eller HF

03. september 2015 af agentwoody007 (Slettet)

Hej!!!!

i 9 klasse døde min far og det resulterede i et kæmpe sammenbrud og spiseforstyrelse. pga. af mit sammenbrud fik jeg karakterer på 00-02 så det var nogle fag som jeg faktisk ikke bestod til eksamen. Jeg fik derfor at vide at jeg ikke kunne blive til noget i den forstand så jeg valgte derfor at tage på hg. 

Da jeg så fik fik det bedre og kom af med spiseforstyrelsen, begyndte jeg virkelig at udvikle mig og det endte med at afsluttede uddannelsen med ene 12-taller og standpunktskarakterer på næsten ene 10-12 taller. 

Jeg fandt ud af at jeg ku noget mere og valgte at jeg ville have en gymnasiel uddannelse. Jeg er nu startet i 1,g på stx men problemet er at jeg er 19 og fylder snart 20 år og de andre i klassen er 16-17 år. Det går mig rigtig meget på og kan have svært ved at identificere mig selv med de fleste. jeg havde været henne og snakke med hf i starten men de havde ingen lediege pladser men nu er jeg blevet kontaktet og der en ledig plads på hf men jeg bliver meget skræmt når jeg hører om alle de eksamer man skal op til. det fede er jo at der er folk på min alder på hf men er sempelthen i tvivl om jeg skal tage blive stx. 

Er der nogle der måske vil give mig syn ærlige mening da jeg ikke selv ved hvad jeg skal vælge og tiden er ved at rende ud :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. september 2015 af hfgym (Slettet)

Forskel

HF: Hvis du føler dig mental klar til at aflægge alle prøver som du har afsluttet på c,b,a niveau i både skriftlig og mundtlig, så vælg hf. Du får ikke standpunktskarakterer men bliver vurderet i slutningen af skoleåret med eksamenskarakterer når du afslutter faget. Det kommer an på hvilket niveau du har valgt de fag du har på hf. Matematik c afslutter du allerede i slutningen af 1hf. Har du andre fag på b-a niveau, dem afslutter du i slutningen af 2hf.

STX: Du skal kun op til nogle eksamener i de fag du afslutter på gymnasiet. De resterende fag er du allerede bedømt vha. Standpunktskarakterer som indgår i dit afgangsbevis.Her skal du være aktiv, rusten til at vise læreren hvad du duer til – dine færdigheder, kompetencer mm.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. september 2015 af staalkjær (Slettet)

Nu kender jeg dig ikke, men det virker som om det er den sociale faktor du søger, så her er hvad jeg syntes.
(Hvis det er lidt subjektivt, er det fordi jeg gik på STX)

Hvis du går på et godt gymnasium får du den fedeste tid! Du skriver du er 19 (jeg er selv 20 og går godt nok på uni), men i den alder rammer man altså et sted, hvor det betyder mindre og mindre i sociale sammenhænge. Og ja din klasse kan godt virke lidt mindre moden end dig lige nu, men tilgengæld udvikler de sig meget hurtigere, så bare 1 år kan gøre en stor forskel. 
Ps. Der er jo også 3.gére på din alder du kan ses med eller gamle venner du kan hænge ud med. + damerne vil normalt også hellere have de lidt ældre drenge i den alder - der har du også en fordel ++ der er mange flere end på hf ;)

HF er som du selv siger for lidt ældre mennesker, men hvis man ser på hvorfor de er ældre, er det i mange tilfælde udlukkende fordi de kommer for at tage den uddannelse de aldrig fik og du kan derfor godt glemme alt der hedder socialt sammenhold. Har ikke gået på HF, men har hørt der ikke er så meget socialt som på gym. Du vil tilgengæld komme 1 år hurtigere igennem og ifølge statistikkerne få en højere karakter :) Og nok også en nemmere skolegang, afhængig af hvad du selv lægger i det. Vil dog vurdere lærenes niveau højere på gym.

I forhold til eksamen, er det en så lille del af dit forløb, så minuttet du er færdig vil du glemme alt om det lort og bare være glad! Til gengæld vil du også føle den samme pind i røven når læseferien starter - om det er 5 eller 10 eksamner... (Dit 50 årige jeg vil sgu ikke huske om det var 5 eller 10 eksamner, du ville bare huske de fede stunder)

 


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. september 2015 af peter lind

Det er mange år siden jeg har haft noget med gymnasiet at gøre. Den gang var alt i HF på et lavere niveau end til studentereksamen (STX eksisterede ikke dengang). Der var også større begrænsninger for brug af eksamen. Det var også almindeligt at det var elever, der bare vil så nemt igennem forløbet og derfor valgte HF.

Jeg ved ikke om dette stadig holder; men det er noget du bør være opmærksom på.


Skriv et svar til: STX eller HF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.