Dansk

Please læs stil i gennem!

03. september 2015 af CecilieCeciliee (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Uforklarligt

                                          18/5/2004

eg har en stil for (FSA) som går ud på, at jeg skal skrive et brev om noget jeg overnaturligt og uoforklarligt man har oplevet (man kan selvfølgelig bare digte)

Okay, så jeg tror jeg ved hvor min historie er på vej hen, den handler sådan lige umiddelbart om: En person, som er indlagt på den lukkede, (man får det at vide til sidst i brevet), som sender et brev ud (flaskepost tænker jeg, eller evt. bare noget der bliver lagt i en skov) fordi vedkommende er bange og egentligt ikke rigtig ved hvor han/hun er henne og hvorfor. Vedkommende har oplevet nogle uforklarlige ting tidligere i sit liv og lider af kraftig paranoia, skizofreni etc, men altså vedkommende ved ikke at hele deres liv og hver uforklarlige ting er foregået i deres hoved. (man skal sende regne den ud) 

Vil bare spørge om det indtil videre lyder mærkeligt, eller om man kunne rette noget, alt (konstruktiv) kritik og rettelser modtages:

Kære hvem end, som ender med at finde dette brev.

Jeg vil først og fremmest fortælle dig en historie. Eller nej - for at forstå historien skal du først forstå hvem jeg er. Du skal forstå, hvorfor jeg er som jeg er og hvordan det er sket. Der er en masse ting du skal forstå, men mest af alt, skal du forstå hvorfor jeg sender dette brev ud i verden.

Vi skal springe et par år tilbage i tiden. Jeg er ikke sikker på hvor mange, da jeg er stoppet med at prøve at finde ud af, hvor gammel jeg er. Jeg stopper ikke længere op for at kigge i spejlet, når jeg passerer et. Jeg stopper ikke længere op og kigger bekymret efter furer og rynker. Jeg stopper heller ikke op, kigger grundigt på mit ansigt og tænker, at det da egentligt er mærkeligt, at ingen mennesker i hele verden ligner hinanden på en prik.  Det er også ligegyldigt nu; det har ingen relevans for historien. Men som sagt er vi tilbage i tiden. Langt tilbage, flere årtier. Jeg kan huske, at mit problem begyndte i en ung alder. Så ung en alder, at mine forældre blev bekymrede for mig, hvilket jo egentligt var en naturlig ting at blive, når ens afkom begyndte at sidde og skrive breve til sig selv klokken tre om natten. Brevene indeholdt altså ikke noget forståeligt til at starte med. En masse kruseduller og generelt skæv og grim skrift tværs over papiret. Jeg prøvede at forklare mine forældre, at det nok bare var en fase; det er meget almindeligt for børn at gå i søvne, men du må forstå, at mine forældre var dybt fanatiske og religiøse og troede jeg var besat af noget fra højere magter. Så de låste min dør om natten og sørgede for, at ingen skriveredskaber var finde på mit værelse når de gik til køjs og sendte mig til psykolog flere gange om ugen, hvilket jeg i øvrigt fik ingenting ud af; det var svært at snakke om noget, som man ikke vidste noget om.

Der skete intet i lang tid, før den dag jeg flyttede på et kollegium langt hjemmefra.


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. september 2015 af Stygotius

Dit sprog er kaotisk og helt usammenhængende. Der er slet ingen indre logisk sammenhæng i det du skriver. Du skriver som om du står og snakker med en anden person, -i løse brokker og ikke i logiske sætninger der giver mening. Skriftsprog er ikke det samme som talesprog. Når vi taler, taler vi i små bidder -med pludselige indskud og nye idéer. Når vi skriver kan vi ikke rette os selv, og hver sætning må give mening og følge naturligt af den foregående. Desuden er der personlige udtryk og vendinger som man bare ikke bruger i skriftsprog.

Skriv et svar til: Please læs stil i gennem!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.