Fysik

ellære opgaver

04. september 2015 af 321bj (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen. Jeg sidder med nogle opgaver, jge ikke lige kan se hvordan jeg skal løse.

1. I et kredsløb ligger der en spændingsforskel på 150 volt i en seriekobling, der består af en modstand på 60 ohm og en modstand på 70 ohm. Hvor stor er spændingsfaldene over de 2 modstande? Hvordan skal jeg beregne det. Jeg har beregnet den totale modstand i kredsløbet til 130 ohm og strømstyrken gennem modstandene til 1,15 ampere. 

2. I et kredsløb ligger en spændingsforskel på 100 V over en parallelkobling der består af en modstand på 80 ohm og en modstand på 90 ohm.Hvordan beregner jeg den samlede modstand? Er det ((1/R1) + (1/R2))-1 eller er det bare (1/R1) + (1/R2) ?

Og hvordan beegner jeg spændingsfaldene over de 2 modstande?

Jeg håber, I kan forklare mig, hvordan jeg skal bære mig ad


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. september 2015 af peter lind

1. Spændningsforskellen over modstandene kan beregnes af Ohms lov altså for den første 60 Ω*1,1 A

2. Dit første forslag er rigtig

Spændingsfaldet over modstandene er 100V


Svar #2
05. september 2015 af 321bj (Slettet)

#1

1. Dvs, spændingen for den første modstand på 60 ohm skal fratrækkes spændingen fra den anden modstand?

Det der med spændingfaldene over modstandene er 100 volt, gælder det serieforbindelsen? For er spændingen ik den samme i en parallelforbindelse?


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. september 2015 af mathon

#2

1.
         
Serieforbundne modstande deler det ydre spædningsfald i modstandstallenes
          forhold:
                                 U_1=\frac{R_1}{R_1+R_2}\cdot (150\; V)

                                 U_2=\frac{R_2}{R_1+R_2}\cdot (150\; V)

  


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. september 2015 af mathon

#2

2.

              Jo - i en parallelforbindelse er spændingsfaldene ens for de parallelt forbundne modstande.

                            R_{erstat}=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+R_2}=\frac{(80\; \Omega )\cdot (90\; \Omega )}{(80\; \Omega )+(90\; \Omega )}=42\tfrac{6}{17}\; \Omega


Svar #5
05. september 2015 af 321bj (Slettet)

#4

Tak for hjælpen, nu forstår jeg det. Men bare for at være på den sikre side, dvs, der ikke er noget spændingsfald over de 2 modstande. Spændingen er 100V konstant i kredsløbet ik?


Brugbart svar (1)

Svar #6
05. september 2015 af mathon

detaljer:
                  \frac{1}{R_{erstat}}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}=\frac{R_2}{R_2\cdot R_1}+\frac{R_1}{R_2\cdot R_1}=\frac{R_1+R_2}{R_1\cdot R_2}

                   R_{erstat}=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+R_2}


Svar #7
05. september 2015 af 321bj (Slettet)

#6 giver det ik den samlede modstand i kredsløbet?


Brugbart svar (1)

Svar #8
05. september 2015 af mathon

 #7

                  R_{erstat}=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+R_2}      er den samlede ydre modstand i kredsløbet.

Da der i opgaven ikke er omtalt en indre modstand, er i denne opgave

R_{erstat}=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+R_2}    den samlede modstand i kredsløbet.


Svar #9
05. september 2015 af 321bj (Slettet)

#8

Ok tak for hjælpen. Er det også beviset for (udregningen til), at der ikke er noget spændingsfald i kredsløbet?


Brugbart svar (1)

Svar #10
05. september 2015 af hesch (Slettet)

#9:  Nej, det er ikke et bevis eller en udregning af at summen af spændingsændringer i kredsløbet = 0. At det forholder sig sådan er en forudsætning for dine beregninger. Uden den forudsætning kan du ikke beregne noget som helst. Forudsætningen er formuleret ved Kirchhoffs spændingslov ved:

Summen af spændingsændinger, regnet med fortegn, langs en lukket cirkulationsvej i et kredsløb = 0. 


Svar #11
06. september 2015 af 321bj (Slettet)

tak for hjælp


Skriv et svar til: ellære opgaver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.