Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Kræft

05. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Hejsa

Er der nogle jer der kan give mig emne forslga til SRP som omhandler kræft?


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Det er lettere at hjælpe, hvis du vil forklare lidt om

(1) Hvorfor du tænker, at du vil skrive om kræft? Er det f.eks. behandlingsstrategier, molekylære mekanismer eller noget helt andet, du er interesseret i? 

(2) Hvilke fag skal det indgå i? Biologi/bioteknologi og hvad mere?

Vh.


Svar #2
06. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Jeg har faktisk tænkt på at skrive om behandling af kræft, men så ved jeg ikke hvordan jeg skal undersøge det?

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at skrive det i fagene bioteknologi og dansk? Har du nogle andre fag kombi muligheder?


Svar #3
06. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Vil helst gerne undgå fysik og matematik


Svar #4
06. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Hvad tænker du om bioteknologi og engelsk?


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Kræft er et utrolig bredt område, så det er nærmest muligt at vinkle det på mange tænkelige måder. Behandling er et rigtigt godt valg. Tænker du her på generel behandling eller på behandling af en specifik kræftsygdom?

Jeg tror engelsk er en glimrende ide. Hvis jeg selv skulle vælge med bifaget engelsk, ville jeg udarbejde en populær videnskabelig artikel på engelsk med fokus på underemnet i kræft. Hvad tænker du om dette?


Svar #6
06. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Ja, det er det nemlig. Tænker på behandling af en specifik kræftsygdom, men vil de så være for småt? Hvis jeg vælger en bestemt type kræftsygdom?

Og det med populær videnskabelig artikel havde jeg faktisk og tænkt på bare med faget dansk, men det kan hvis også godt lade sig gøre på engelsk.


Svar #7
06. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

også*


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hvor mange sider er det en SRP-opgave skal være på?

Jeg tror, at hvis du vælger en enkelt kræftsygdom, skal du gå i dybden med alt om sygdommen(dvs. bl.a. beskrivelse af udbredning i befolkningen, sygdomsmekanismer, symptomer og behandling). Jeg tror altså, at enten skal overemnet være kræftbehandling, og så kan du perspektivere til forskellige sygdomme undervejs eller også skal du vælge en enkelt sygdom med fokus på alt herfor.

Jeg synes i hvert fald, at artiklen(dansk eller engelsk) vil passe perfekt, når det for dit vedkommende bliver på det teoretiske plan.

Du er meget velkommen til at skrive ingen - også i min indbakke.


Svar #9
07. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Den skal være omkring 15-22 sider tekst :)

Hmm jaaa okaay, jeg tænker at jeg vælger kræftbehandling, tror det er meget mere spændende og undersøge, end en enkelt kræftsygdom. Men når jeg så væglger det, tror du så det er okay jeg starter med at redegøre for hvad kræft er?

Jeg tænker så om artiklen så skal handle om kræftbehandling også, hvor jeg så perspektivere til andre forskellige kræftsygdomme også.

Ihhh lyder godt 


Brugbart svar (0)

Svar #10
07. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Okay det lyder fint med sideantallet.

Ja det vil være helt essentielt at redegøre for, hvad kræft er. Hvis du forklarer dette, giver det også bedre mening, når du skal forklare baggrunden for anvendelsen af de forskellige typer af behandlinger.

Umiddelbart vil jeg tro, at din rapport skal udarbejdes som en artikel - dvs. artiklen bliver din færdige opgave. Så beskriver du dine fund(bioteknologi) med udgangspunkt i teorien for, hvorledes en sådan artikel skrives(dansk/engelsk). Der er sikkert en masse regler herfor bl.a. brug af overskrifter, generel sprogbrug, integrationen af figurer med tekst osv. Så kan du perspektivere til kræftsygdommene undervejs.

Dit næste skridt bliver, tænker jeg, at du får læst overfladisk om emnet og får udarbejdet en disposition("indholdsfortegnelse"), så du får gjort det mere konkret (1) hvad du vil have med (2) i hvilken detaljegrad og (3) hvornår de enkelte emner skal præsenteres ift. hinanden. På baggrund af dispositionen kan du snakke med dine lærere i de udvalgte fag.

Vh.


Svar #11
08. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Jeg synes det er nogle rigtig gode ideer du kommer, tak skal du have for det :)


Svar #12
11. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Hejsa

Nu skriver jeg til dig igen. Jeg tror jeg er ved at være rimelig afklaret med hvad jeg gerne vil skrive om til min srp, men mangler bare det, at jeg har brug for et forsøg med hesyn til bioteknologi faget. Jeg kan ikke rigtig komme i tanke om hvilke forsøg man kan lave med hensyn til "behandling af kræft", helst gerne på et universistet.

Mvh


Brugbart svar (0)

Svar #13
11. september 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Ja det vil jeg give dig ret i - det er ikke sådan lige at finde på et forsøg, der er relevant og samtidig muligt. 

Jeg synes, at det bedste vil være, hvis du prøver at skrive til et universitet eller universitetshospital og forklare dem din situation. Så kan de guide dig bedre ift., hvad der er muligt at lave mht. tid og omfang :) 

Det er nok en god ide allerede fra start at afgrænse, om det skal være behandlingen inden for stråling, medicin eller kirurgi.

Vh.


Svar #14
11. september 2015 af Daisyangel (Slettet)

Okay, det vil jeg så gøre.

Mvh


Skriv et svar til: Kræft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.