Studievalg og videregående studie

Skift fra Biomedicin til Medicinstudiet

06. september 2015 af Charlot96
Hej

Jeg studerer pt Biomedicin på Syddansk Universitet, dog ønsker jeg i stedet at læse Medicin. Grunden til jeg ikke søgte Medicin fra start, var pga mit karaktergennemsnit fra gym var rimelig lavt ifht. adgangskvotienten på studiet.

Mit spørgsmål er så om jeg kan læse min bachelor færdig på Biomedicin, og efterfølgende søge ind på Medicin via kvote 2? Jeg tænker, hvis jeg har været i gennem de biologiske og medicinske fag, kan det vel godt lade sig gøre eller skal der mere til?

Håber nogen med erfaring/viden omkring dette kan besvare mit spørgsmål :)

Med venlig hilsen

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2015 af drjuliet (Slettet)

De forskellige universiteter optager via kvote 2 på forskellig vis. I København vil det måske være en fordel da de endnu bruger motiverede ansøgninger, mens SDU optager 50% via kvote 2 som dér er en multiple choice test og efterfølgende interview og opgaver hvis man går videre fra multiple choice. På SDU skal du blot have over 6 i gennemsnit For at søge der, og umiddelbart er en bachelor i sig selv ikke en bonus, men selvfølgelig kan den viden, studieteknik og motivation være det indirekte.
AU er ved at lave om i deres kvote 2 optag, så ved ikke om det vil være en fordel der, ligesom jeg heller ikke har styr på AAU. Men det er jo forholdsvis nemt at undersøge.

Det er altså ikke nødvendigvis en fordel for dig at fortsætte fremfor at søge kvote 2 allerede nu og se om du kan komme ind, uden at skulle bruge de tre år på en anden uddannelse. Også i forhold til SU kan det være en fordel ikke at stå uden halvvejs gennem uddannelsen.

Svar #2
06. september 2015 af Charlot96

Tak for dit svar!