Studievalg og videregående studie

Læsegruppe skift

11. september 2015 af karenvivild (Slettet)

Hej allesammen,

jeg er havnet i den situation, at jeg sidste år(også der jeg startede på mit studie) har bildt mig selv i, at min daværende læsegruppe og jeg havde et velfungerende samarbejde. Men for hver en dag må jeg indse, at jeg har misforstået betydningen af et godt samarbejde med et godt socialt forhold og derfor har jeg ikke lyst til at miste min læsegruppe som venner. Jeg ved godt, at det lyder lidt banalt, men det sociale og mit forhold med mine venner fra læsegruppen giver mig et smil på læberne og gå på mod i de svære tider på studiet. 

Jeg har ved siden af mine daværende læsegruppemøder, mødt med en anden pige fra studiet og dermed erfaret, at vi arbejder rigtigt godt sammen, hvilket timerne bliver mere produktive end nogensinde. Vi har de samme forventninger til de forskellige fag, hvorimod jeg og min gamle læsegruppe, har delte meninger om, hvad vi forventer af de forskellige fag vi har Jeg har en meget minutiøs tilgang til de fag jeg har, vil hellere forstå tingene end at plotte det ind i en lommerregner og dermed endede det også oftest med, at min læsegruppe til tider skulle vente på mig, selvom jeg havde sagt, at de bare kunne gå, hvilket lagde et stort pres på mig, da jeg blev nødt til at sjuske i mit arbejde, for at jeg kan blive hurtigt færdig, så mine venner kan gå tidligt hjem. 

For noget tid siden besluttede jeg at skifte læsegruppe og blev også tilbudt at være en del af den læsegruppe,  som hende pigen jeg arbejder godt med er med i. Jeg havde tænkt meget over tilbuddet og tog det store skridt ved at takke ja. Da jeg fortalte min gamle læsegruppe, lod det til at det havde det fint med det eller også havde de ikke særligt lyst til at høre min forklaring på, hvorfor jeg skifter. 

I sidste uge fik jeg snakket med en fyr som er gode venner med en fra min gamle læsegruppe og da han var lidt beruset, fortalte han mig, at min læsegruppe er skuffet over mit valg. Og det har jeg også kunnet mærke, da de alle opfører sig ret akavet over for mig. Der er altså en distance mellem jeg og min gamle læsegruppe. Jeg er ret skuffet, at det skulle komme fra en anden part, som slet ikke er aktør i denne situation. 

Jeg er meget ked af det, da jeg altid vil hjælpe dem og sætte min tid til dem, hvis de har brug for hjælp til noget, men bliver nødt til at forholde mig professionelt til mit studiet(jeg brænder meget for mit studiet) og derfor har skiftet læsegruppe. Jeg bliver ved med at tænke, om det i virkeligheden er det rigtige valg jeg har truffet. Desuden tænker jeg altid på, at jeg har saboteret vores venskab. 

Jeg håber, at I vil komme med råd/jeres egne erfaringer om læsegruppeskift, for jeg er virkelig meget nede for tiden. 

Vh

Karen Vivild


Brugbart svar (3)

Svar #1
11. september 2015 af anonym000

Dine gamle læsekammerater skal til at blive voksne.

Jeg synes det er det rigtige valg du har truffet. Du skal ikke lade andre holde dig tilbage (bevidst eller ubevidst) fra at blive succesrig.

Hvis du vil så synes jeg at du skal forklare din gamle studiegruppe hvorfor det er du har valgt som du har gjort. Hvis de ikke er blevet klogere så synes jeg at du skal finde dig nogle reelle venner.

- - -

...............


Skriv et svar til: Læsegruppe skift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.