Generelt

Er det ok at bruge brutalitet, når man forhører krigsfanger?

14. september 2015 af Jens19Kbh (Slettet)

Vi skal have debat i klassen og jeg havde tænkt mig at provokere ved at være for tortur :D 

Men mangler nogen gode argumenter. Nogen der kan hjælpe?`


Brugbart svar (1)

Svar #1
15. september 2015 af mette48

Overvej hvad det er man ønsker at opnå ved torturen af en krigsfange.

Kan du finde nogle "fornuftige formål" eller er det bare for at være ond?


Svar #2
28. september 2015 af Jens19Kbh (Slettet)

Kan bare ikke se hvorfor det er tilladt vores soldater at skyde en fjende lige i hovedet med en dødbringede geværkugle.. 

.. men ikke: give ham en lussing og strøm til hans kønsdele under et forhør? 

.. og heller ikke: kneppe hans kællinger 

I alle krige jeg har læst om: Vietnam, Algeriet, Balkan, Irakkrigen etc blev næven og pikken oftere anvendt som våben mod fjendens styrker end geværet blev det. Jeg synes det er unfair at fratage vores soldater muligheder, våben, som selv om de ikke vil bruge dem generelt, alligevel bør være tilrådelige i visse særlige tilspidsede situationer, hvor en hurtig indsats er påkrævet for at redde liv. 

Hvis en af oprørshærene i Irak, skulle have held, til at tage en dansk soldat til fange, i live, så vil de synes det er helt naturligt, at han som det første bliver klædt nøgen, hånet, tæsket og tvunget til at stå¨i smertefuld stress position resten af aftenen, indtil hans forhør begynder. Mens han står der i smerte og angst for hvad der skal komme, kan han høre skrig for basens forhørslokale. Det er en ung  mand, en lokal kurder, de har taget, mistænkt for at spionere. Han kan genkende visse af forhørsledernes arabiske fraser: bøssekarl, tortur, pik..Den danske mand synker sit spyt og sukker. Alle sadister, bøssekarle og perverse, var på¨overarbejde under krigen, men han kan huske at han under samtale med helt almindelige menige iraker i den nye regeringsstøttede hær, kunne mærke stor viden og intresse omkring emnet: fangeforhør. 
Det var ikke for meget sagt, at omkring hver anden ung mand i hæren, så frem til at han selv en dag, skulle stå med ansvaret for at udsætte en fjende for det væste svineri som mænd kan udtænke.  Der er iblandt arabiske og amerikanske soldater en overtro, om at hvis en styrker hans maskulinitet ved at deltage i den slags, og gøre det så brutalt og pervest som muligt, uden selv at bryde sammen i afsky. Han pissede straks ud i rummet af angst. Angst for deres syge påfund. Han ville ikke blive skuffet. 

Formål: at straffe, ydmyge, umandigøre, kampudygtig-gøre, skræmme andre og selv opnå magt 


Skriv et svar til: Er det ok at bruge brutalitet, når man forhører krigsfanger?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.