Studievalg og videregående studie

Hvor meget stiger adgangskvotienterne normalt?

17. september 2015 af Koplop (Slettet)

Hvis jeg nu vil læse molekylær biomedicin på AU, så står der at gennemsnittet i år for kvote 1 var 10.9. Men hvor meget kan det forventes at stige / falde næste år? Måske til 11.1? Eller 11.5? Eller er det uhørt?

Også: de adgangskvotienter der står opgivet på ug, er det "rene" gennemsnit eller ER de blevet ganget med 1,08? (Altså hvis jeg får 10.5 og der står 11 på hjemmesiden, skal jeg så gange med 1.08 eller er det der 11 ganget med 1.08?)
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. september 2015 af CULPØS (Slettet)

Det kommer lidt an på hvor stort dit studie er. jo større studie desto mindre varierer den adgangsgivende karakter.

Men det er svært at forudsige om den stiger eller falder. (Kig på udviklingen)

Og de karakterer som vises på UG er ikke det rene gennemsnit. Det er med bonuser.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. september 2015 af OnceUponATime

Det er uvist hvor meget adgangskvotienterne vil ændre sig fra år til år. Det kan stige, men det kan også falde.
Det afhænger af antallet af ansøgere og antal pladser på uddannelsen. Men typisk vil adgangskvotienterne stige.

Adgangskvotienten for uddannelsen svarer til det laveste gennemsnit som den sidste optagende person havde.
Dvs. Hvis personen har søgt ind inden for 2 år efter endt gymnasiel uddannelse, så svarer det til, at de 10,9 er med bonus på 8%.
Men hvis personen har ventet mere end 2 år, svarer de 10,9 til et gennemsnit uden de 8% bonus. Så det er uvist om den sidste person havde et snit på 10,9 med eller uden bonus.
Noget vi dog kan regne med er, at det er muligt at de 10,9 er med bonus på 8%.

Jeg håber det har besvaret dit spørgsmål.

Svar #3
17. september 2015 af Koplop (Slettet)

Ja, det besvarer fint mit spørgsmål, mange tak. Hvordan ville I vurdere mine chance for at komme ind næste år hvis gennemsnittet i å var 10.9, og jeg slutter med et på 10.7 + bonus = 11.5?

Kender I forresten noget til studiet? Nogle positive / negative sider I vil fremhæve?


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. september 2015 af CULPØS (Slettet)

Stor chance. 
- og nej, jeg er selv jurastuderende, så jeg har ikke kendskab til Bmedicin.


Brugbart svar (0)

Svar #5
17. september 2015 af OnceUponATime

Mener også at du har en meget god chance for at komme ind med et snit på 11,5 med bonus.

Jeg kender heller ikke til uddannelsen.


Skriv et svar til: Hvor meget stiger adgangskvotienterne normalt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.